Robèrt van Beckhoven, bekend van het populaire tv-programma Heel Holland Bakt, zit in zwaar weer. Zijn mislukte horeca-avontuur heeft niet alleen hem, maar ook een grote groep investeerders in de problemen gebracht.
Door middel van crowdfunding haalde hij duizenden euro’s op bij enthousiaste fans, maar de beloofde horecazaak kwam er nooit. Media-expert Victor Vlam is scherp in zijn oordeel: “Hij heeft zijn bekendheid gebruikt om geld binnen te halen.”
Duizenden euro’s ingezameld, maar geen resultaat
Robèrt leek met zijn charme en bakvaardigheden een droomproject te starten. Met een crowdfundingactie wist hij een aanzienlijk bedrag op te halen bij trouwe volgers, vaak gewone mensen die enkele honderden tot duizenden euro’s investeerden. De verwachting was dat hij een nieuwe horecazaak zou openen, maar dat plan liep volledig spaak. Waar het geld precies is gebleven, blijft onduidelijk. Robèrt en zijn vrouw geven geen openheid van zaken en laten zich alleen zien in een emotioneel interview in het AD. Maar is dat verdriet wel terecht?
Gebruik van bekendheid
Volgens mediakenner Victor Vlam is de ophef rondom de mislukte zaak niet meer dan logisch. Hij stelt dat de enige reden waarom de crowdfunding succesvol was, te maken had met Robèrts bekendheid uit Heel Holland Bakt. “Als hij naar een reguliere financier was gestapt, had hij een waterdicht zakelijk plan moeten overleggen. Nu heeft hij dat hele proces omzeild door zijn naam en imago te gebruiken,” aldus Vlam in de podcast De Communicado’s.
Doordat Robèrt een geliefde tv-persoonlijkheid is, trok hij niet per se serieuze investeerders aan, maar vooral fans die in hem geloofden. “Veel mensen gaven geld omdat ze hem sympathiek vonden, niet omdat ze zijn horeca-idee zo goed vonden. Dat is een groot verschil en daar zit precies het probleem.”
De keerzijde van de schijnwerpers
Het inzetten van een populair tv-programma als springplank voor zakelijke ambities kan riskant zijn. “Als je je bekendheid gebruikt om geld op te halen, moet je ook niet verbaasd zijn als de schijnwerpers op je staan als het misgaat,” stelt Vlam. Hij wijst erop dat Heel Holland Bakt indirect een rol heeft gespeeld in de mislukte financiering. De sympathieke uitstraling die Robèrt op televisie heeft, gaf fans het vertrouwen dat hun geld goed besteed zou worden.
Communicatiedeskundige Lars Duursma sluit zich daarbij aan. “De NPO wordt hier feitelijk gebruikt om geld in te zamelen. Als het dan misloopt, straalt dat niet alleen af op Robèrt zelf, maar ook op het programma en de omroep.”
Compensatieregeling zonder empathie
Robèrt zou een compensatieregeling hebben aangeboden, maar daar zijn strikte voorwaarden aan verbonden. Investeerders die niet op tijd reageerden, krijgen niets terug, tenzij ze juridische stappen ondernemen. “Zakelijke investeerders zouden dat begrijpen, maar voor fans voelt dat heel anders. Het komt kil en onsympathiek over,” zegt Vlam.
In de media uit Robèrt zijn frustratie over de kritiek die hij krijgt. Volgens hem wordt hij onterecht hard aangepakt. Maar Vlam ziet dat anders: “Het is nauwelijks een groot media-item geweest. Het idee dat hij ‘kapotgemaakt’ wordt, is zwaar overdreven. Dit soort zelfmedelijden is bijzonder onhandig.”
Robèrt van Beckhoven lijkt dus de keerzijde van zijn bekendheid te ervaren. Door zijn status in Heel Holland Bakt te benutten voor zakelijke doeleinden, trok hij fans aan die in hem geloofden. Toen zijn plannen mislukten, bleef hij niet alleen met een mislukte horecazaak achter, maar ook met een beschadigd imago.