De vraag hoe betrouwbaar schooladviezen zijn, blijft actueel en complex. Soms lijkt het proces van schooladvies meer op een strijdtoneel dan een objectieve beoordeling. In bepaalde welgestelde buurten of postcodegebieden ervaren leerkrachten druk van ouders die het niet eens zijn met het schooladvies dat hun kind heeft gekregen. Vaak zijn het deze ouders die aandringen op een hoger advies, soms zelfs tot het punt waarop leraren zich genoodzaakt voelen om toe te geven aan deze druk.
De andere kant van het spectrum
Echter, er is een andere, even zorgwekkende kant aan deze kwestie. Er zijn gevallen waarin kinderen een te laag schooladvies krijgen, iets wat vaak voorkomt bij leerlingen met een migratieachtergrond. Een recent voorbeeld betreft een jonge vrouw die als baby met haar ouders vanuit Iran naar Nederland verhuisde. Hoewel ze al vroeg droomde van een carrière als arts, ontving ze weinig steun van haar docenten. Ze kreeg te horen dat ze het vwo-niveau niet zou halen en dat ze haar droom om arts te worden maar beter kon opgeven. Dit soort vooroordelen en lage verwachtingen lijken vaker voor te komen bij kinderen van migranten, kinderen van laagopgeleide ouders of kinderen uit landelijke gebieden. Lees verder op de volgende pagina