Zijn specials en kortingen de sleutel tot hogere uitgaven?
Restaurants spelen slim in op onze liefde voor een goede deal. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat aanbiedingen zoals ‘2 halen, 1 betalen’ of een ‘gratis dessert’ bijzonder effectief zijn in het verleiden van Nederlanders om meer uit te geven dan ze initieel van plan waren. Zo geeft bijna de helft van de ondervraagden aan dat ze geneigd zijn om meer te besteden bij het zien van dergelijke verlokkingen. Couponacties en happy hour deals trekken dan ook veel klanten die op zoek zijn naar waarde voor hun geld.
De impact van leeftijd op onze dinerkeuzes
Omdat we geïntrigeerd waren door de rol van leeftijd in onze uitgaven, hebben we gekeken naar verschillen tussen generaties. Jongeren, vooral degenen tussen 18 en 30 jaar, geven gemiddeld minder uit aan eten, rond de 15 à 20 euro per persoon. De reden? Deze groep is vaker geneigd om te kiezen voor fast food of budgetvriendelijke ketens. Aan de andere kant spenderen 50-plussers gemakkelijk het dubbele tijdens een uitje naar hun favoriete restaurant, vaak gestuwd door een voorkeur voor een meer verfijnde eetervaring.
Wat betekent dit voor de horeca?
Deze inzichten zijn cruciaal voor restauranteigenaren die hun strategie willen aanpassen om verschillende soorten gasten aan te trekken. Door te snappen waar de verschillende demografische groepen naar op zoek zijn, kunnen zij gerichter marketen en eventueel hun aanbod aanpassen om aan verschillende behoeften en wensen te voldoen.
We zijn benieuwd naar jouw ervaringen
Hoeveel geef jij gemiddeld uit als je uit eten gaat? Word jij ook verleid door kortingsacties of ben je meer van het type dat gaat voor kwaliteit ongeacht de prijs? Laat het ons weten door een reactie op Facebook achter te laten.