Tijdens een uitzending van talkshow Renze kreeg je als kijker meer dan alleen het gebruikelijke studiogesprek voorgeschoteld. De spanning liep hoog op toen Angela de Jong en Ruben Nicolai stevig met elkaar in aanvaring kwamen.
Aanleiding was een scherpe column van Angela in het AD, waarin ze fel uithaalt naar een specifieke aflevering van Kopen Zonder Kijken. Wat begon als een inhoudelijk meningsverschil, ontaardde in een ongemakkelijke confrontatie waarbij persoonlijke overtuigingen en professionele grenzen hard botsten.
Kritiek op emotionele scène leidt tot ophef
In haar column uit Angela stevige kritiek op een fragment waarin het stel Kaj en Lieneke centraal stond. Hun situatie was al beladen door de zorgen om de gezondheid van hun kind. Toen hen vervolgens werd verteld dat er geen huis voor hen gevonden was, raakte dat zichtbaar een gevoelige snaar. Het bleek achteraf een opgezette grap, want bouwexpert Bob Sikkes en makelaar Alex van Keulen onthulden na het emotionele moment alsnog dat er wél een woning was geregeld.
Voor Angela ging dit duidelijk een stap te ver. Ze schrijft: “Martijn Krabbé had dit nooit zo ver laten komen. Denk als jullie de volgende keer een toneelstukje voorbereiden wél aan hem, aan wat hij zou doen. Dat is het minste wat je kunt doen met zijn erfenis.” Deze opmerking leidde niet alleen tot onbegrip, maar raakte ook een gevoelige snaar bij Ruben Nicolai, die zich genoodzaakt voelde in de bres te springen voor zijn collega’s.
Tijdens het gesprek bij Renze blijft Angela achter haar woorden staan, tot grote ergernis van Ruben. Hij verdedigt programmamakers Bob en Alex fel en benadrukt dat ook zij gewoon televisie maken, waarin spanningsopbouw en emoties een rol spelen. Ruben stelt: “Ze maken ook gewoon televisie. Anders moet je het hele oeuvre van Robert ten Brink ook in de prullenbak schuiven. Dan moet je gewoon aanbellen en zeggen: ‘Er staat iemand uit Australië op de hoek!’ Dat stelt hij ook uit.”
Hoewel hij toegeeft dat het fragment ongelukkig was, vindt hij Angela’s verwijt oneerlijk en buiten proportie. Hij wijst erop dat de afwezigheid van Martijn Krabbé – die voor veel kijkers met het programma wordt geassocieerd – een praktische reden had. “Je verwijt mensen dat hun presentator er niet is, terwijl hij er om een heel goede reden niet is. Ze proberen het en het blijkt dat ze niet zo goed zijn als hun collega de presentator.” Voor Ruben draait het om intentie en uitvoering, niet om het trekken van morele conclusies.
‘De erfenis van Martijn Krabbé’ als splijtzwam
Wat uiteindelijk het echte breekpunt in het gesprek lijkt te zijn, is Angela’s verwijzing naar de zogenaamde “erfenis” van Martijn Krabbé. Voor Ruben is het simpel: “Die man leeft nog!” zegt hij, zichtbaar geïrriteerd. Angela nuanceert haar woorden door te stellen dat een erfenis ook tijdens iemands leven kan bestaan. In haar ogen draait het om iemands nalatenschap op professioneel vlak, en de stijl en toon van het programma ademen volgens haar nog altijd Krabbé’s aanpak.
Angela vindt dat je met zo’n nalatenschap zorgvuldiger moet omgaan. De huidige invulling van het programma schiet volgens haar tekort in respect en subtiliteit. Ze suggereert dat Ruben’s verdediging eerder voortkomt uit loyaliteit aan zijn RTL-collega’s dan uit een objectieve beoordeling van de situatie. “Het is lief dat je het voor je RTL-collega’s opneemt, maar dit ging echt alle grenzen te buiten,” voegt ze daaraan toe. Daarmee positioneert ze haar standpunt als een principiële zorg, niet als een persoonlijke aanval.
Wat deze woordenstrijd zo intrigerend maakt, is hoe glashelder het verschil in visie op televisie tussen de twee mediafiguren naar voren komt. Ruben ziet in het fragment een goedbedoelde poging om televisie te maken met emotie en verrassing. Angela daarentegen beschouwt het als een grensoverschrijding die ten koste ging van de menselijke waardigheid van de betrokken deelnemers. Die kloof tussen televisie als entertainment en televisie met een morele ondergrens, werd tijdens deze uitzending pijnlijk zichtbaar.
Angela’s verwijzing naar de invloed van Martijn Krabbé zette de toon voor een inhoudelijke, maar felle discussie. Voor Ruben was het een onnodige aanval. Voor Angela een terechte oproep tot reflectie. Hoe dan ook: het publieke debat dat hierdoor ontstond, maakt duidelijk dat ethiek in televisie nog altijd voor verdeeldheid zorgt, zeker wanneer emoties worden ingezet als verhaallijn.