Verpakkingen in supermarkten zijn de afgelopen jaren niet alleen kleiner geworden. Fabrikanten passen nog een andere sluwe truc toe. Volgens de Consumentenbond wordt ook de samenstelling van producten veranderd, maar klanten moeten daar nog steeds dezelfde prijs (of zelfs meer) voor betalen. Dit zorgt voor veel ophef.
Supermarkten passen stiekeme truc toe
De Consumentenbond onderzocht in totaal 600 producten en vergeleek deze met vijf jaar geleden. Bij een kwart van deze producten was de samenstelling veranderd. In de meeste gevallen ging het om een aanpassing van de receptuur, maar soms waren de wijzigingen nog veel groter.
Bijvoorbeeld, lekkerbekjes van Albert Heijn bevatten vijf jaar geleden nog 66 procent vis. Inmiddels is dat nog slechts ‘iets meer dan de helft’.
Minder inhoud, dezelfde prijs
Een ander voorbeeld is de bosvruchtensiroop van Plusmarkt. Vijf jaar geleden bevatte deze nog 19 procent bosvruchten. Nu is dat nog slechts 6 procent. De aanpassingen komen het vaakst voor bij huismerken, maar ook A-merken zijn schuldig.
Zo bevat Bertolli vloeibaar geen 20 procent olijfolie meer, maar nog slechts 7 procent. Je zou denken dat je minder betaalt als je minder kwaliteit krijgt, maar dat blijkt niet zo te zijn. Sterker nog, de prijzen zijn gelijk gebleven of zelfs verhoogd. En dat is schokkend en bizar.
Onbegrijpelijke claims van supermarkten
Albert Heijn beweert dat lekkerbekjes veel beter smaken door er minder vis in te stoppen. Klanten zouden vooral het paneermeel erg smakelijk vinden.
Plus vindt het verlagen van bosvruchten in siroop ook prima en wijst erop dat mensen voornamelijk het aroma proeven. Deze verklaringen laten veel consumenten fronsen.
Consumentenbond wantrouwt supermarkten
De Consumentenbond wantrouwt supermarkten en fabrikanten. Hoewel supermarkten zelf anders beweren, doet het veranderen van de samenstelling wel iets met de kwaliteit. “Als een product is verbeterd, staat dat ook groot op de verpakking.
Fabrikanten bezuinigen op dure ingrediënten, terwijl de prijs hetzelfde blijft https://t.co/LjNqDT3tOU
— NOS (@NOS) April 23, 2024
Dat is nu niet zo,” aldus Joyce Donat. Supermarkten melden de samenstelling wel op het etiket, maar consumenten weten niet meer hoe dat vijf jaar geleden was.
Keihard bij de neus genomen
En dus worden we weer keihard bij de neus genomen. Dit terwijl steeds meer gezinnen moeite hebben met rondkomen. En waarom doen supermarkten dit? Omdat ze geld willen zien. Het liefste jouw geld.
Wat vind jij van deze stiekeme trucs in de supermarkt? Laat het ons weten door een reactie op Facebook achter te laten.