Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, groeit op in een heel andere wereld dan de millennials. Hoewel het leeftijdsverschil tussen deze generaties vaak slechts enkele jaren bedraagt, zijn de verschillen in hoe ze de wereld ervaren en zich uitdrukken soms enorm.
Dit komt bijvoorbeeld naar voren in de manier waarop ze technologie en communicatie gebruiken. Zelfs iets ogenschijnlijk onschuldigs als een emoji kan binnen deze generatie tot controverse leiden.
Recentelijk heeft een groot deel van generatie Z zich uitgesproken tegen het gebruik van de ‘duim omhoog’-emoji. Wat voor velen een simpel symbool van goedkeuring is, wordt door deze jongere generatie ervaren als een uiting met negatieve ondertonen.
Hoewel er geen grootschalig wetenschappelijk onderzoek naar deze kwestie is gedaan, wijst de discussie op platforms zoals Reddit op een brede consensus onder deze groep. Voor hen voelt de emoji als iets negatiefs en zelfs agressief. Dit komt voor velen onverwacht.
Voor millennials is de ‘duim omhoog’-emoji een duidelijke en positieve manier om aan te geven dat iets leuk, goed of geaccepteerd is. In hun ogen is het simpelweg een “like” zonder bijbedoelingen.
Voor generatie Z echter, vooral in werksituaties, kan dezelfde emoji worden opgevat als passief-agressief. Sommigen zien het zelfs als een vorm van onderdrukking.
Wanneer een leidinggevende de emoji gebruikt, lijkt het volgens hen meer op een verkapte manier om iemand de mond te snoeren of een discussie te beëindigen zonder echte dialoog.
Betekent dit dat we nu massaal moeten stoppen met het gebruik van de ‘duim omhoog’-emoji? Waarschijnlijk niet. Verschillende generaties zullen hun eigen voorkeuren blijven houden, en communicatie verandert voortdurend.
Wat deze discussie echter wel laat zien, is dat symbolen en gebaren, hoe klein ook, verschillende betekenissen kunnen hebben afhankelijk van de context en het perspectief.
Het is daarom belangrijk om in onze steeds diverser wordende communicatie rekening te houden met hoe onze woorden, symbolen en gebaren worden geïnterpreteerd door anderen.