Voor klanten van Rabobank is het een stressvolle dag. Sinds vanmorgen vroeg, om precies te zijn vanaf 04.00 uur, kampen zij met een grootschalige storing in de bankapp. Wie de app opent, krijgt slechts een melding te zien met de boodschap dat er sprake is van een ‘technisch probleem’.
Dit betekent dat klanten hun bankzaken niet kunnen regelen, wat voor veel frustratie zorgt. Het is niet de eerste keer deze week dat de Rabobank-app problemen vertoont. Gisteren ondervonden gebruikers al hinder, omdat zij geen toegang hadden tot hun spaarrekeningen. Vandaag blijkt de situatie ernstiger, want nu is het voor klanten helemaal onmogelijk om rekeningen in te zien of geld over te maken.
Op de website Allestoringen.nl zijn inmiddels honderden meldingen binnengekomen van klanten die klagen dat ze hun saldo niet kunnen bekijken en geen betalingen kunnen doen.
Bank werkt aan een oplossing
Rabobank heeft de storing bevestigd en laat weten op de hoogte te zijn van het probleem. Volgens een woordvoerder ligt de oorzaak bij de interne systemen van de bank. “We werken hard aan een oplossing,” aldus de bank.
Ondertussen hebben klanten massaal hun frustratie geuit op sociale media. Veel mensen zijn het zat en laten dat duidelijk weten met scherpe reacties. Sommigen geven aan dat dit niet de eerste keer is dat ze door een storing hun bankzaken niet kunnen regelen, en dat de impact op hun dagelijkse leven groot is.
Bankstoringen steeds vaker een probleem
Het is een trend die we vaker zien: bankstoringen bij grote financiële instellingen. Gisteren ondervond Rabobank al problemen, maar ook andere banken zoals ING hebben in het verleden regelmatig te maken gehad met IT-storingen.
Het gevolg is telkens hetzelfde: klanten kunnen geen betalingen doen en moeten wachten tot de storing is verholpen. In een tijd waarin steeds meer mensen afhankelijk zijn van digitaal bankieren, wordt het belang van contant geld steeds duidelijker.
Voorstander van pinbetalingen
Opmerkelijk genoeg staat Rabobank juist bekend als een groot voorstander van pinbetalingen. Op haar website adviseert de bank ondernemers om hun klanten vooral via de pin te laten betalen en contant geld zoveel mogelijk te vermijden.
In situaties als deze blijkt dat echter niet altijd even praktisch te zijn. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) raadt dan ook aan om altijd minimaal 50 euro aan contant geld op zak te hebben, voor het geval dat bankstoringen zoals deze zich voordoen.
Hoe lang gaat dit nog duren….
Storing van bijna 24uur kan echt niet..
Jullie verdienen genoeg, zorg dat je IT op orde is. Het 2024 😡
— Remco (@RemcoHappyMan) September 5, 2024
De verwachting is dat Rabobank de storing zo snel mogelijk verhelpt, maar voor veel klanten is de schade al aangericht. Het vertrouwen in het digitale betalingssysteem staat onder druk, en de roep om betere IT-infrastructuren bij banken wordt steeds luider.