Pesten is een probleem dat vaak onzichtbaar blijft, maar de impact ervan kan levens veranderen. Dit ervaart Anne* dagelijks, want haar dochter wordt al vijf maanden gepest op school.
Ondanks dat ze bewust had gekozen voor een nieuwe klas waar niemand haar kende, is haar hoop op een frisse start in duigen gevallen. In plaats van vriendschappen te sluiten en zichzelf te laten zien, is ze doelwit geworden van hardvochtig pestgedrag, dat zowel in de klas als online plaatsvindt.
Een nieuwe start ontnomen
Anne’s dochter had zorgvuldig gekozen voor een klas waarin niemand haar kende, om zichzelf opnieuw uit te vinden. Ze wilde dat haar klasgenoten haar zagen zoals ze is: behulpzaam, grappig, lief en sterk. Helaas werd dit ideaal snel tenietgedaan door de harde realiteit van pestende pubers.
In plaats van haar echte persoonlijkheid te ontdekken, focussen de pesters zich op haar kwetsbaarheden. Ze ziet er anders uit omdat ze soms afwezig is, gym overslaat of extra tijd krijgt voor toetsen. In hun ogen is dit genoeg reden om haar buiten te sluiten en haar leven tot een hel te maken.
Haar unieke manier om zich beter te concentreren door met een koptelefoon naar muziek te luisteren, werd door de pesters als iets vreemds gezien. In plaats van begrip, krijgt ze spot en wreedheid terug. Dit gebeurt niet alleen tijdens de lessen, maar zelfs buiten schooluren, waar digitale pesterijen de grens tussen school en privéleven vervagen.
Fysieke en emotionele aanvallen
De dagelijkse realiteit voor Anne’s dochter is zwaar. In de pauzes en tijdens onbewaakte momenten pakken de pesters haar spullen af. Haar koptelefoon verdwijnt, haar laptop wordt abrupt dichtgeklapt, en er worden zelfs berichten gestuurd naar haar vriendinnen met de boodschap dat ze niet meer met haar moeten omgaan.
Nog erger, er zijn appgroepen aangemaakt met haar naam als titel, waar haar klasgenoten haar uitschelden en vernederen. De woorden zijn hard en genadeloos; ze wordt onder andere uitgemaakt voor ‘kankerwijf’.
De emotionele schade wordt steeds groter. Haar zorgvuldig uitgezochte schoolspullen worden kapotgemaakt of teruggegeven zonder inhoud. Als ze iemand helpt met huiswerk, worden die klasgenoten aangesproken, waardoor ze uiteindelijk besluit niemand meer te helpen. Zelfs tijdens de gymles kan ze niet ontsnappen aan het pesten; ze krijgt letterlijk ballen naar haar hoofd. Haar aanraking lijkt in de ogen van de pesters besmet; alles wat ze aanraakt, wordt als ‘vies’ bestempeld.
Hulpmiddelen die tekortschieten
Hoewel Anne’s dochter vanaf het begin open was over wat er gebeurde, en ze dit aan de docenten en haar mentor vertelde, lijkt het geen verschil te maken. Gesprekken worden gevoerd, pesters worden aangesproken en er wordt geprobeerd om stappen te zetten.
Ze volgen het pestprotocol van de school. Maar elke poging om het probleem op te lossen, lijkt het alleen maar erger te maken. Het pesten wordt heftiger, en de situatie blijft verslechteren.
Toch blijft Anne’s dochter vechten. De steun van haar mentor, haar interne begeleider (IB’er) en een aantal docenten geeft haar de kracht om door te gaan. Ondanks alles wil ze blijven leren en goede cijfers halen.
Ze houdt vast aan haar school, ook al zit ze in een klas waar de dynamiek verziekt is. De school voelt als een veilige plek voor haar, maar de groep waarin ze zit maakt het haar ontzettend moeilijk.