Angela de Jong heeft zich zelden zo vermaakt én tegelijkertijd zo geërgerd als tijdens het huwelijk van Yolanthe Cabau en Wesley Sneijder. Als jonge verslaggever van het Algemeen Dagblad werd ze in 2010 naar het Toscaanse stadje Montepulciano gestuurd om verslag te doen van de bruiloft die destijds volop media-aandacht trok. Nu, jaren later, blikt ze in de AD Media Podcast openlijk terug op die ervaring, en laat weinig heel van wat ze daar zag.
Een journalist als bruiloftsgast in de brandende zon
Op 17 juli 2010 stond Angela de Jong – toen nog ver van haar huidige status als gevreesde mediacommentator – in de verzengende hitte van Toscane tussen tientallen nieuwsgierige Nederlanders. “We stonden daar met z’n allen op een pleintje waar het 42 graden was,” vertelt ze.
Rondom haar verzamelden zich vakantiegangers, dagjesmensen en fans, allemaal nieuwsgierig naar het sprookjeshuwelijk van het glamourkoppel. “Iedereen haalde voor elkaar flesjes water en pizza’s. Je moest iets, want je stond er uren in de zon.”
Hoewel het fysiek uitputtend was, noemt ze het de leukste klus uit haar beginnende journalistieke carrière. De hele setting, de mensenmassa en de beroemdheden die zich lieten zien, zorgden voor een spektakelstuk dat nog altijd vers in haar geheugen ligt. De drukte, het lawaai, de chaos – alles paste precies in het plaatje van een showhuwelijk vol media-aandacht.
Een waar mediaspektakel vol bekende koppen
Angela vertelt hoe zij zich kostelijk vermaakte met het hele circus om haar heen. Het was niet alleen het bruidspaar dat de show stal, maar ook de gasten speelden hun rol alsof het om een rode loper ging. “Sylvie Meis liep er te paraderen alsof ze de koningin was,” herinnert Angela zich.
Ook roddeljournalisten Evert Santegoeds en de inmiddels overleden Wilma Nanninga maakten indruk, vooral door hun gedrag tegenover andere pers. “Ze mochten de kerk in en paradeerden vervolgens demonstratief langs het persvak. Zo van: ‘Kijk ons eens, wij mogen wél naar binnen.’”
Die zelfingenomen houding en het theater van bekend Nederland maakten het tafereel bijna surrealistisch. Angela stond erbij als waarnemer, maar voelde zich tegelijkertijd onderdeel van een voorstelling waar ze eigenlijk geen zin in had. Ze nam het allemaal in zich op, maakte haar aantekeningen en wist: dit soort glitter en glamour is niet wat het lijkt.
Fake van begin tot eind: harde woorden van Angela de Jong
Wat Angela vooral bijbleef, was de sfeer van nepheid die als een dikke deken over het hele huwelijk hing. “Toen heb ik die hele nepzooi al gezien en daar was ik echt klaar mee,” zegt ze resoluut. Alles aan het bruiloftsweekend voelde voor haar gemaakt: van de glimlachen tot de publieke vertoningen, en zelfs de manier waarop gasten zich gedroegen. Het beeld van Yolanthe en Wesley als hét glamourkoppel bleek volgens haar vooral een zorgvuldig geregisseerde façade.
Ze kijkt er nu met afschuw op terug. “Ik heb me destijds verdiept in het leven van Yolanthe, haar vriendenkring, alles. Fascinerend, maar niet heus,” zegt ze met hoorbare cynische ondertoon. Sindsdien heeft ze weinig behoefte gehad om zich nog met Yolanthe bezig te houden. Het masker was voor haar allang gevallen.
De opkomst van een kritische pen
Dat Angela destijds nog aan het begin van haar loopbaan stond, maakt haar terugblik des te interessanter. Inmiddels staat ze bekend als een van de felste mediacommentatoren van het land. Toch was het juist die bruiloft – haar eerste échte klus in de showbizzwereld – die haar ogen opende. De grootsheid van het moment stond in schril contrast met de echtheid ervan.
Wat bedoeld was als het hoogtepunt van twee sterrenlevens, voelde voor haar als het dieptepunt van gemaakte mediarelaties.
En hoewel ze met een knipoog terugkijkt op het ‘leukste klusje ooit’, laat ze er geen twijfel over bestaan dat ze sindsdien allergisch is voor opgeblazen verhaallijnen, glitter zonder inhoud en bekendheden die vooral zichzelf belangrijk vinden.
Heb jij ook herinneringen aan dit bekende showbizzhuwelijk? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.