Verplaatsbare flitsers, beter bekend als flexflitsers, spelen een steeds grotere rol bij de handhaving van de verkeersregels. Deze mobiele camera’s zorgden het afgelopen jaar voor maar liefst 751.000 verkeersboetes.
Doordat ze op wisselende locaties worden geplaatst, kunnen automobilisten minder goed anticiperen op hun aanwezigheid. Dit vergroot de kans op een snelheidsovertreding, omdat er geen vaste referentiepunten zijn om de snelheid te matigen.
Motorrijders minder vaak beboet door flexflitsers
Een opvallend verschil tussen flexflitsers en reguliere flitspalen is de mogelijkheid om voertuigen niet alleen van achteren, maar ook van voren vast te leggen. Dit betekent dat automobilisten, ongeacht de kant van waaruit ze geflitst worden, een boete kunnen verwachten. Voor motorrijders ligt dit anders. Motoren hebben namelijk geen kentekenplaat aan de voorkant, waardoor een flitser die uitsluitend van voren werkt, geen bekeuring kan opleveren voor motorrijders.
Het Openbaar Ministerie bevestigt deze situatie en geeft aan dat motoren alleen beboet kunnen worden als ze van achteren geflitst worden. Dit betekent dat niet alle flexflitsers effectief zijn in het handhaven van de snelheidslimiet voor motorrijders. Omdat het voor bestuurders niet zichtbaar is of een flitser uitsluitend de voorkant registreert, blijft de pakkans voor automobilisten echter veel hoger dan voor motorrijders.
Nieuwe camera’s controleren op telefoongebruik achter het stuur
Naast snelheidsovertredingen richt de overheid zich steeds meer op het bestrijden van afleiding in het verkeer. Een belangrijke nieuwe ontwikkeling is de introductie van speciale camera’s die specifiek controleren op telefoongebruik achter het stuur. Deze zogenoemde focusflitsers werken volgens een vergelijkbaar principe als flexflitsers: ze zijn verplaatsbaar en wisselen regelmatig van locatie. Hierdoor wordt het voor weggebruikers steeds moeilijker om hun aanwezigheid te voorspellen.
De overheid heeft aangekondigd dat er in totaal vijftig van deze camera’s worden geplaatst. De eerste exemplaren bevinden zich momenteel in een testfase, maar vanaf april zullen de eerste officiële boetes worden uitgedeeld. Door de combinatie van flexflitsers en focusflitsers zal de handhaving op meerdere locaties worden uitgebreid. Dit betekent dat bestuurders steeds vaker gecontroleerd zullen worden, waardoor de kans op een boete verder toeneemt.