Een inspirerend succesverhaal
Desondanks wist de jonge vrouw uit Iran zich niet neer te leggen bij deze lage verwachtingen. Ze klom op van vmbo-kader naar de havo en vervolgens naar de universiteit, mede dankzij de steun van een docent die haar potentie wel inzag. Vorig jaar behaalde ze haar artsendiploma en werkt ze nu als cosmetisch arts en in de psychiatrie. Haar verhaal is echter meer uitzondering dan regel. Vaker leggen kinderen en ouders met een migratieachtergrond of een meer bescheiden afkomst zich neer bij een onterecht laag schooladvies. In tegenstelling tot ouders uit meer welgestelde gebieden, die vaak hun invloed gebruiken om hogere eisen te stellen, zelfs als dat ongegrond is.
Deze situatie legt een duidelijke discrepantie bloot in hoe schooladviezen tot stand komen, vaak beïnvloed door de achtergrond van de leerling. Het roept vragen op over de eerlijkheid en objectiviteit van ons onderwijssysteem, en benadrukt de noodzaak van een meer gelijkwaardige benadering in het beoordelen van het potentieel van elk kind.