Als er één artiest is die al decennialang op zijn eigen manier het Nederlandse medialandschap kleurt, dan is het Dries Roelvink wel. Met zijn iconische gele zwembroek en zijn niet te missen verschijning in talkshows, realityseries en evenementen, is Dries inmiddels een bekend gezicht geworden.
Toch kent zijn carrière niet alleen hoogtepunten. In een openhartig gesprek blikt hij terug op een periode waarin het succes uitbleef en hij naar eigen zeggen “maar” €8.000 per maand verdiende.
Optreden zonder grote hits, maar toch populair
Hoewel je Dries Roelvink zelden in de hitlijsten ziet verschijnen, weet hij al jarenlang volle zalen te trekken. Dat doet hij zonder dat hij ooit een landelijke doorbraak met een hit heeft gehad. Zijn deelname aan de Toppers was dan ook een grote mijlpaal voor hem.
Hij mocht pas meedoen toen het productieteam vond dat hij genoeg status had opgebouwd, ondanks het ontbreken van een hit. Voor Dries was het daarom een overwinning op zich dat hij eindelijk werd toegelaten tot dit populaire meezingfeest. Zijn reactie op dat moment was duidelijk: hij sprong een gat in de lucht.
Een ‘moeilijke’ periode met duizenden euro’s per maand
Voor veel mensen zou een maandelijks inkomen van ruim €8.000 klinken als een droom, maar voor Dries voelde het anders. Hij blikt terug op een tijd waarin hij gemiddeld vijftien optredens per maand deed, met een gage van zo’n 1.200 gulden per optreden. Omgerekend kwam dat neer op een maandsalaris van 18.000 gulden – iets meer dan €8.000.
Dries noemt het zijn minst succesvolle periode, wat veel zegt over zijn verwachtingen en het niveau waarop hij zichzelf ziet functioneren binnen de Nederlandse showbizz. Hij heeft nooit genoegen genomen met ‘net genoeg’, hij streefde altijd naar meer erkenning en een plek in de hoogste regionen van de amusementswereld.
– Tekst gaat verder onder de video –
Van ondergewaardeerd artiest naar status van A-ster
Volgens Dries is het inmiddels wel duidelijk dat hij bij de top van Nederland hoort. Hij haalt een anekdote aan die dit voor hem bevestigt. “Ik was een tijdje geleden met Tino Martin aan het wandelen. Toen kwamen er mensen naar ons toe en die vroegen of Tino even snel een foto kon maken van mij, samen met hen,” vertelt hij met een glimlach.
De ironie ontgaat hem niet: terwijl Tino Martin hit na hit scoort en platina platen aan de muur heeft hangen, zijn het de fans die speciaal voor Dries stoppen. Voor hem is dat het bewijs dat populariteit en waardering niet altijd uit cijfers bestaan. “Dan doe je als artiest echt iets goed en daarom behoor ik tot de A-artiesten,” zegt hij stellig.
Een naam die blijft hangen, generatie na generatie
Of je hem nu kent als zanger, televisiepersoonlijkheid of als de vader van Dave en Donny Roelvink, je ontkomt zelden aan de naam Dries. Zijn vermogen om relevant te blijven is opmerkelijk, zeker in een wereld waarin artiesten vaak snel opkomen en net zo snel weer verdwijnen. Terwijl zijn zonen geregeld het nieuws halen met hun eigen projecten, weet Dries telkens opnieuw de aandacht op zich te vestigen — soms serieus, soms met een knipoog. Wat je ook van hem vindt, hij is niet te negeren.
Geen traditionele weg, maar wel een vaste plek in het vak
Waar veel artiesten afhankelijk zijn van hitnoteringen en streams, bouwde Dries zijn carrière op charme, herkenbaarheid en doorzettingsvermogen. Hij brak nooit echt door in de klassieke zin van het woord, maar hield zich staande met optredens, media-optredens en een trouw publiek.
Dat hij zichzelf tot de top rekent, klinkt misschien voor sommigen als overmoedig, maar de feiten geven hem deels gelijk. Hij is al tientallen jaren zichtbaar, inzetbaar en geliefd — en dat is in de showbizz geen kleine prestatie.