Als je terugdenkt aan je schooltijd, komen beelden naar boven van krijtborden, linialen, en een heel andere onderwijscultuur dan we tegenwoordig kennen. Het delen van verhalen uit die tijd met jongere generaties onthult een wereld die zij nauwelijks kunnen voorstellen.
Rokende leraren en klassen vol rook
Het was ooit heel gewoon dat leraren met een sigaret of pijp in de hand les gaven. Of het nu de wiskundeleraar was die shag rookte terwijl hij problemen op het bord uittekende, of de geschiedenisleraar die zelf sigaretten rolde tijdens de les.
Roken was toen net zo normaal als huiswerk geven. In die dagen was de geur van tabak net zo’n deel van de schoolervaring als het geluid van een liniaal die op een bureau tikte.
Avonturen en imitaties
De invloed van deze rokende docenten was zo groot dat sommige leerlingen hen heimelijk imiteerden, compleet met sigaretten uit de lade van de leraar, zittend op het bureau en doend alsof ze volwassen gesprekken voerden. Deze kleine avonturen, hoewel ondeugend, waren een spannend onderdeel van de schooltijd.
Strengere discipline
De discipline was toen veel strenger. Een tik met de liniaal als je niet luisterde, of zelfs pogingen om linkshandige leerlingen te dwingen met hun rechterhand te schrijven, waren niet ongewoon.
Dergelijke straffen zijn nu, in een tijdperk van begrip en respect voor individuele verschillen, volledig uit den boze.
Onderwijs bij de nonnen
Op katholieke meisjesscholen, vaak geleid door nonnen, was de ervaring weer anders. Daar waren de regels streng en de lessen doordrongen van religieuze instructie.
Maar ondanks de striktheid was er vaak ook een diepe zorg voor het welzijn van de leerlingen, met ruimte voor spel en persoonlijke ontwikkeling.
Voorleesmomenten
Veel van de warmere herinneringen gaan over momenten waarop leraren verhalen voorlazen uit klassieke kinderboeken. Deze momenten van gemeenschappelijke aandacht voor verhalen wakkerden een levenslange liefde voor lezen aan en zijn voor velen een gekoesterde herinnering aan hun schooltijd.
De scholen van nu zijn rookvrij en fysieke straffen behoren tot het verleden, wat door de meeste mensen als een positieve ontwikkeling wordt gezien.
Toch bieden de verhalen uit het verleden een venster op hoe ver we zijn gekomen en hoe de onderwijswereld is veranderd, gevuld met zowel strenge als hartverwarmende momenten van onderwijs.
Bron: Margriet