Supermarktketen Lidl biedt sommige kortingen exclusief aan via hun Lidl Plus-app. Voor klanten zonder smartphone betekent dit dat ze geen gebruik kunnen maken van deze aanbiedingen. Dit heeft tot vragen geleid: waarom kiest Lidl voor deze aanpak en mag dit eigenlijk wel?
Minder kortingen zonder app
Bij consumentenprogramma’s zoals Radar komen veel vragen binnen over de exclusieve app-aanbiedingen van Lidl. Klanten geven aan het vervelend te vinden dat ze de app moeten downloaden om in aanmerking te komen voor korting. Dit roept zorgen op over klanten zonder smartphone, die nu buitengesloten lijken van bepaalde voordelen.
Een bewuste keuze van Lidl
Lidl verdedigt de keuze voor de Lidl Plus-app en verklaart dat het een weloverwogen beslissing is. “Toen we Lidl Plus ontwikkelden, hebben we onderzoek gedaan waaruit bleek dat het merendeel van onze klanten een smartphone heeft,” vertelt een woordvoerder. “Daarom hebben we gekozen voor een digitale klantenkaart in plaats van een fysieke kaart.”
Volgens Lidl neemt het aantal smartphonegebruikers nog steeds toe en zal dit in de nabije toekomst de 90 procent overschrijden. “We zien de app als een toekomstbestendige oplossing die aansluit bij de digitale behoeften van onze klanten,” aldus de woordvoerder.
Een extra service, niet verplicht
Lidl benadrukt dat de Lidl Plus-app bedoeld is als extra service voor klanten die digitaal willen profiteren van kortingen of bijvoorbeeld hun kassabon digitaal willen ontvangen. Het gebruik van de app is volgens Lidl geheel optioneel. Klanten behouden de keuze om hun boodschappen zonder app te doen, zij het zonder deze exclusieve kortingen.
Mogen winkels dit zelf bepalen?
De vraag of dit soort aanbiedingen eerlijk zijn voor mensen zonder smartphone, heeft eerder de aandacht getrokken van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM geeft aan dat supermarkten zelf mogen bepalen onder welke voorwaarden zij kortingen aanbieden. Wel moeten de voorwaarden duidelijk gecommuniceerd worden, zoals in dit geval de vereiste om de Lidl Plus-app te gebruiken.
Volgens Lidl is er geen sprake van uitsluiting of discriminatie. “Het is een aanbod voor iedereen, dat klanten naar eigen wens kunnen gebruiken,” stelt de supermarktketen. Toch blijft er discussie over de toegankelijkheid van dit systeem, vooral voor klanten die geen smartphone hebben of liever geen apps gebruiken.
Toekomst van digitale aanbiedingen
Met de snelle digitalisering in de retailwereld is het aanbieden van app-exclusieve kortingen een groeiende trend. Lidl ziet de Lidl Plus-app als een logische stap naar een meer digitale toekomst. Tegelijkertijd blijft de vraag of deze aanpak voldoende rekening houdt met de behoeften van alle klanten. Voorlopig lijkt het erop dat exclusieve app-aanbiedingen een blijvend onderdeel van het supermarktaanbod zullen worden.