De naam Mike Hansler is al langer bekend bij kijkers van Winter Vol Liefde, maar de laatste dagen lijkt zijn imago in razendsnel tempo af te brokkelen. Niet door het programma zelf, maar door de messcherpe kritiek van schrijver en biograaf Jan Dijkgraaf.
Met ongezouten uitspraken fileert hij niet alleen Mike, maar ook zijn moeder Monique en zelfs de rest van het gezin Hansler. Volgens Dijkgraaf is de sympathieke indruk die Mike achterliet bij zijn eerste televisieoptreden niets meer dan een zorgvuldig opgezet toneelstukje.
“Een smeerlap die vrouw op vrouw belazert”
De aanleiding voor Dijkgraafs felle uithaal is Mikes recente relatie met Denise van der Laan. Volgens Dijkgraaf is deze relatie gebaseerd op leugens en bedrog. Terwijl Mike zijn kersverse liefde nog maar net aan het publiek had gepresenteerd, zou hij kort daarvoor nog met een andere vrouw in een hotelkamer zijn geweest.
Dijkgraaf windt er geen doekjes om: “Die gletsjergluiperd is niet te vertrouwen.” Voor de biograaf is het overduidelijk dat Mike zich anders voordoet dan hij werkelijk is. De biograaf haalt hard uit en laat geen ruimte voor twijfel. Waar Mike tijdens zijn tv-debuut nog overkwam als een onzekere, verlegen man die sterk leunde op zijn moeder, ziet Dijkgraaf nu een heel ander persoon.
“Hij leek eerst een verlegen ventje die bij wijze van spreken nog maagd was, maar hij gaat nu helemaal los wat betreft vrouwen,” zegt hij in het weekblad Weekend. Hij noemt Mike zelfs “een smeerlap die vrouw op vrouw belazert.” Een uitspraak die bij veel lezers ongetwijfeld stevig binnenkomt.
Volgens Dijkgraaf is het charmeoffensief van Mike niets meer dan een zorgvuldig opgevoerde act. Hij beschrijft hem als iemand die meerdere vrouwen tegelijk aan het lijntje houdt, en dat roept twijfels op over de oprechtheid van zijn deelname aan het programma. De suggestie dat Mike bewust gebruikmaakt van zijn ‘onschuldige’ uitstraling om vrouwen te misleiden, klinkt voor velen schokkend. Zeker voor kijkers die zich met hem identificeerden als een underdog of een zachtmoedig karakter.
Het beeld dat Dijkgraaf schetst van Mike staat haaks op wat veel kijkers eerder dachten te zien. Het lijkt erop dat de publieke opinie over Hansler aan het kantelen is. Dijkgraafs woorden werken daarin als katalysator: fel, direct en onverbiddelijk. En die kritiek beperkt zich niet alleen tot Mike zelf.
Ook moeder Monique ligt onder vuur
Jan Dijkgraaf richt zijn pijlen niet alleen op Mike, maar ook op zijn moeder Monique. Zij is in het verleden al vaker negatief in het nieuws gekomen, en Dijkgraaf doet daar nu nog een schepje bovenop. “Monique is een vreselijk irritante vrouw. Je merkt aan alles dat zij een leugenaar is,” zegt hij zonder enige terughoudendheid. Hij trekt haar integriteit in twijfel en insinueert dat ook zij verantwoordelijk is voor het bedrog dat volgens hem in het gezin speelt.
De vader van Mike krijgt eveneens kritiek, al is die meer spottend van toon. “Ik heb nog nooit zo’n slome duikelaar gezien als die man, als ik de montage mag geloven,” sneert Dijkgraaf. Daarmee trekt hij de hele familie Hansler mee in een stroom van beschuldigingen en laat hij geen twijfel bestaan over zijn oordeel: het gezin is volgens hem onbetrouwbaar en manipulatief.
Beschuldigingen van diefstal blijven kleven
De spanningen rondom de familie Hansler laaiden eerder al op door een incident met een verdwenen zonnebril van Antine. Volgens Dijkgraaf zegt het veel over Monique dat zij nooit publiekelijk heeft gereageerd op deze beschuldiging.
Hij vraagt zich af waarom de bril simpelweg niet is teruggestuurd. “Ik denk dat Monique gewoon heel dom is. Ieder normaal mens zou die spullen terugsturen,” stelt hij. Het incident lijkt misschien onbenullig, maar Dijkgraaf ziet het als tekenend voor het karakter van Monique.
Voor publieke figuren is het volgens hem essentieel om zulke situaties netjes op te lossen, juist om publieke vernedering te voorkomen. “Je moet te allen tijde voorkomen dat je voor dief wordt uitgemaakt, zeker als je een publiek figuur bent geworden,” zegt hij. In dat licht bezien is de radiostilte van Monique een opmerkelijke keuze, die het vertrouwen in haar en haar familie bepaald geen goed doet.
Familie Hansler als blikvanger én mikpunt
Toch is Dijkgraaf zich ervan bewust dat de familie Hansler tegelijkertijd bijdraagt aan het succes van Winter Vol Liefde. Juist hun opvallende gedrag maakt dat mensen blijven kijken, stelt hij. “Ik vond die familie hartstikke leuk in Winter Vol Liefde, want je moet immers altijd iemand hebben om een hekel aan te hebben. Dat is goed gelukt bij dat gezin.” De controverse rondom het gezin lijkt het programma eerder te versterken dan te schaden.
Met zijn scherpe uitspraken en messcherpe analyses zet Dijkgraaf de toon voor een stevige discussie over het gedrag van bekende Nederlanders. Het contrast tussen de publieke persona’s en de vermeende werkelijke karakters is zelden zo groot neergezet. Mike en zijn familie zijn inmiddels veel meer dan realitysterren; ze zijn symbool geworden van het spanningsveld tussen roem en reputatie.
Of het gezin Hansler zich weet te herstellen van deze stortvloed aan kritiek, valt nog te bezien. Wat begon als een onschuldige zoektocht naar liefde, is geëindigd in een mediastorm waarin vertrouwen, eerlijkheid en integriteit centraal staan.