Een gezin werd onlangs onwel na het eten van snoep uit een kilozak Haribo Happy Cola F!ZZ. Wat begon als een onschuldig snoepmoment, leidde tot een gezondheidsincident met onverwachte gevolgen. Na onderzoek is vastgesteld dat er sporen van cannabis zijn aangetroffen in het product. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bevestigt de vondst en benadrukt dat het om een serieuze zaak gaat.
NVWA bevestigt aanwezigheid van cannabis in snoepmonsters
De NVWA werd direct betrokken bij het incident toen meerdere gezinsleden zich onwel voelden en dit meldden bij de politie. Monsters van het betreffende snoep zijn geanalyseerd. Daaruit bleek dat er daadwerkelijk cannabis in het product zat.
“Er zijn monsters afgenomen en daar is cannabis in gevonden,” laat een woordvoerder van de NVWA weten aan Hart van Nederland. De vondst leidde tot onmiddellijke actie. Haribo werd op de hoogte gebracht en heeft direct een officiële veiligheidswaarschuwing uitgegeven.
Oorzaak nog onbekend, onderzoek loopt
Hoewel het duidelijk is dat cannabis in het snoep aanwezig was, is het nog niet duidelijk hoe die stof in het product terecht is gekomen. Of het gaat om een productie-incident, een sabotage of een fout bij de verpakking, wordt nog onderzocht.
De NVWA blijft bij het onderzoek betrokken en houdt nauw contact met de fabrikant. Ondertussen wordt consumenten aangeraden om extra voorzichtig te zijn met specifieke verpakkingen van het snoep.
Haribo start terugroepactie van besmette kilozakken
Haribo heeft een terugroepactie opgezet voor kilozakken van het product Happy Cola F!ZZ. Het gaat specifiek om zakken met de productiecode L341-4002307906 en een houdbaarheidsdatum tot januari 2026. De fabrikant benadrukt dat deze specifieke zakken gezondheidsklachten kunnen veroorzaken. Symptomen als duizeligheid zijn al gemeld, al is het nog onduidelijk hoeveel klachten er in totaal zijn binnengekomen.
Snoep niet terug naar winkel, maar naar Haribo sturen
Een opvallend detail in de terugroepactie is de oproep aan consumenten om het product niet naar de winkel terug te brengen. In plaats daarvan vraagt Haribo om de zak rechtstreeks naar het bedrijf op te sturen. Wie dit doet, krijgt het aankoopbedrag vergoed.
Op deze manier wil het bedrijf overzicht houden op de omvang van de partij en verdere risico’s vermijden. Deze procedure wijkt af van standaard terugroepacties waarbij winkeliers vaak de eerste schakel zijn.
Voor consumenten die zich zorgen maken over andere producten van Haribo is er voorlopig geruststelling. De fabrikant laat weten dat verpakkingen met andere productiecodes en alle overige producten veilig geconsumeerd kunnen worden. Toch is het raadzaam om bij twijfel altijd het etiket te controleren en alert te zijn op onverwachte klachten na consumptie.
Impact van het incident nog onduidelijk
Op dit moment is nog niet bekend hoeveel zakken met de betreffende productiecode daadwerkelijk zijn verkocht. Ook blijft het aantal meldingen van klachten tot nu toe onduidelijk. De NVWA blijft het incident nauwlettend volgen, en verdere communicatie wordt verwacht zodra er meer duidelijkheid is over de herkomst van de verontreiniging. Ondertussen roept de autoriteit consumenten op alert te blijven en zich bij gezondheidsklachten direct te melden.