De snelheid waarmee de Nederlandse wegen veranderen, heeft een nieuwe versnelling gekregen. De recente test van het Openbaar Ministerie (OM) om automobilisten te beteugelen die het gaspedaal te diep indrukken.
Of die het niet kunnen laten hun telefoon te gebruiken tijdens het rijden, heeft geleid tot een opmerkelijke beslissing: het aantal mobiele flexflitsers wordt drastisch opgevoerd.
Wat je moet weten over flexflitsers
Mocht je je nog afvragen wat flexflitsers precies zijn: het zijn unieke flitspalen die naar behoefte kunnen worden verplaatst. Ze staan niet vast op één plek, maar worden strategisch geplaatst op locaties waar te hard rijden vaker voorkomt.
Het verrassingselement zorgt ervoor dat te snelle bestuurders plotseling geflitst worden, een boete in de wacht slepen en hopelijk hun snelheid matigen. Eens begonnen als een experiment, is nu onmiskenbaar hun effectiviteit bewezen.
De cijfers liegen er niet om
De resultaten van de proef met deze mobiele flitsers waren opmerkelijk. Neem bijvoorbeeld de A1, waar in een kort tijdsbestek een verbluffende 90.000 boetes werden uitgedeeld. Dat vertaalt zich naar een duizelingwekkende 5 miljoen euro aan boetegeld.
Met zulke overtuigende resultaten is het niet verwonderlijk dat het OM heeft besloten het arsenaal te vergroten. Waar we eerst 28 flexflitsers op de weg hadden, worden dat er straks maar liefst 125. Een waarschuwing aan alle bestuurders: blijf alert!
Veiligheid boven alles
Hoewel de opbrengst indrukwekkend is, benadrukt Achilles Damen, de landelijke verkeersofficier, dat het doel verder gaat dan financieel gewin. De proef op de A1 toonde een afname van overtredingen met 66% nadat boetes werden uitgedeeld.
Damen stelt dat het ultieme doel is om de wegen veiliger te maken. Hij verklaarde: “Het gaat ons puur om veiligheid. Hoewel velen geloven dat deze flitsers slechts een inkomstenbron zijn, zouden ze overbodig zijn als iedereen de regels volgt. Laten we samenwerken om veilig thuis te komen.”