Wat een wanhopige zoektocht naar twee jonge kinderen had moeten zijn, liep uit op een tragedie die dieper werd door de digitale realiteit van vandaag. Terwijl politie en familieleden alles op alles zetten om de vermiste Emma (8) en Jeffrey (10) terug te vinden, werden ze gehinderd door een stroom aan valse berichten. Het ging hier niet om kleine vergissingen, maar om bewuste misleiding, die het onderzoek ernstig verstoorde en kostbare tijd opslokte.
Desinformatie zet hulpdiensten op het verkeerde been
Op zaterdag 17 mei verdween het gezin Bijl vanuit het Groningse Beerta. Enkele dagen later werd het lichaam van vader Klaas samen met dat van zijn kinderen gevonden in het water bij Winschoten. Uit onderzoek bleek dat hij al op de dag van verdwijning zijn voertuig te water had gereden.
In de tussenliggende dagen werden hulpdiensten echter overspoeld door een reeks valse meldingen. Zo dook er een Facebookaccount op waarin iemand zich voordeed als de vader van de kinderen. In berichten beweerde hij zich met Emma en Jeffrey in België te bevinden.
Ook werd op televisie een buurtbewoner opgevoerd die beweerde dat hij Klaas Bijl ná de vermissing had gesproken. Volgens zijn verhaal zouden de kinderen “aan de schnitzel en aardappelen” hebben gezeten. Zulke uitspraken leidden tot verwarring, valse hoop en tientallen tips, die allemaal moesten worden nagekeken. Waardevolle uren waarin het leven van Emma en Jeffrey mogelijk nog te redden was, gingen zo verloren.
Nepnieuws leidt tot extra leed en valse verwachtingen
Izanne de Wit, landelijk coördinator vermissingen bij de politie, uit haar frustratie over deze digitale stoorzenders. “Het geeft betrokkenen valse hoop en leidt de aandacht van echte sporen af,” zegt ze. Ze benadrukt dat elke melding geverifieerd moet worden, zelfs wanneer de oorsprong dubieus lijkt. “Tijd die we keihard nodig hebben om het daadwerkelijke spoor te volgen,” voegt ze eraan toe.
Dergelijke verstoringen komen volgens haar vaker voor, zoals mensen die zich voordoen als de vermiste of oplichters die via social media geld eisen van radeloze ouders.
De schade is niet alleen praktisch, maar ook emotioneel. “Zij zitten midden in paniek, verdriet en hoop. In die kwetsbare toestand raken zij nóg dieper gekwetst wanneer er misleiding in het spel is,” zegt De Wit. Het gaat hier niet enkel om verstoring van het proces, maar ook om diepe psychologische schade voor de nabestaanden.
Wie zijn de mensen achter deze misleiding?
Hoogleraar cognitieve psychologie Rolf Zwaan van de Erasmus Universiteit Rotterdam verklaart dat er doorgaans twee typen mensen zijn die online nepnieuws verspreiden. De eerste groep gelooft echt wat ze delen, de tweede doet het bewust. Die laatste categorie noemt hij zonder voorbehoud ‘weerzinwekkend’. “Ze willen clicks, aandacht of volgers. Ze denken slimmer te zijn dan Einstein en voelen niets bij het verdriet van anderen,” aldus Zwaan.
Volgens hem speelt anonimiteit een cruciale rol. “Online hebben ze een masker op. Ze creëren een personage waarmee ze morele verantwoordelijkheid ontlopen.” Wat in het echte leven ondenkbaar zou zijn, wordt online met gemak uitgesproken. Het internet biedt volgens Zwaan een vrijbrief voor gedrag dat in het dagelijks leven onacceptabel zou zijn.
Juridische grenzen en gebrek aan handvatten
De mogelijkheid om dit soort gedrag juridisch aan te pakken is beperkt. Het Openbaar Ministerie Noord-Nederland erkent dat de situatie ernstig is, maar wijst erop dat niet elke vorm van misleiding strafbaar is. Alleen bij duidelijk strafbare feiten zoals identiteitsfraude of doxing kan er worden opgetreden. Trollen die zich niet aan die grens wagen, blijven vaak buiten bereik van het rechtssysteem, ook al is hun gedrag moreel verwerpelijk.
Zwaan ziet één mogelijke oplossing: het beperken van anonimiteit. “Als mensen onder hun echte naam posten, zou het trollengedrag flink afnemen.” Toch stuit dit idee op juridische en ethische bezwaren, waardoor het voorlopig bij een suggestie blijft.
Hulpdiensten voelen de druk van digitale ruis
Voor hulpverleners is de frustratie tastbaar. “Onze prioriteit is altijd het veilig terugvinden van een persoon,” zegt De Wit. Wanneer kostbare tijd besteed moet worden aan het natrekken van verzonnen verhalen, raakt dat direct het onderzoek.
Volgens haar groeit de druk op hulpdiensten doordat de digitale wereld steeds vaker als barrière fungeert. Terwijl mensen wachten op nieuws over hun geliefden, worden reddingspogingen vertraagd door online chaos.
Technologie als obstakel in plaats van hulpmiddel
De vermissingszaak van Emma en Jeffrey onderstreept pijnlijk hoe technologie niet alleen kan helpen, maar ook enorm kan hinderen. In een tijd waarin communicatie sneller en toegankelijker is dan ooit, werd hun zaak verstoord door mensen die misbruik maakten van diezelfde middelen. Wat begon als een zoektocht naar een vermist gezin eindigde in verlies, verergerd door het cynisme van digitale trollen.
Je ziet hoe makkelijk de kwetsbaarheid van een situatie wordt uitgebuit door mensen die zich niets aantrekken van de impact. Terwijl familieleden hoopten op goed nieuws, voedden anonieme accounts juist verwarring, misleiding en wantrouwen. De strijd van hulpverleners is daarmee niet alleen fysiek, maar steeds vaker ook digitaal – een strijd die levens kan kosten als de verkeerde informatie te lang de boventoon voert.