Een gezellige familiedag veranderde voor de 60-jarige Anita uit Panningen in een nachtmerrie. Ze keek er enorm naar uit om de verjaardag van familie in Montfort, Limburg, te vieren. Anita is lichamelijk en verstandelijk beperkt en maakt gebruik van taxivervoer om zich te verplaatsen.
Toch ging het deze keer gruwelijk mis. In plaats van Montfort werd ze door de chauffeur van vervoerder Valys ruim 150 kilometer verderop in Montfoort, Utrecht, afgezet. Helemaal alleen en zichtbaar overstuur bleef ze achter op een parkeerplaats.
Wat de situatie extra wrang maakt, is dat Anita zelf nog aangaf dat ze niet op de juiste bestemming was aangekomen. Haar protest had geen effect, want de chauffeur reed na het uitstappen van Anita gewoon door. Voor de vrouw, die niet goed in staat is om zelfstandig de weg te vinden, was dat een traumatische ervaring.
Ze zat in tranen en raakte volledig de weg kwijt. De parkeerplaats in Montfoort, waar ze gedropt werd, lag ver weg van de plek waar ze eigenlijk moest zijn. Gelukkig werd Anita niet volledig aan haar lot overgelaten. Een buurtbewoonster merkte haar op en besloot in te grijpen. De vrouw, die liever anoniem blijft, zag dat er iets niet klopte. “Ze was in lichte paniek.
Ze zat daar al zeker een halfuur en moest dringend naar het toilet,” vertelt ze. Volgens de bewoonster zat Anita alleen en zichtbaar overstuur te wachten, zonder te weten of iemand haar nog zou komen halen. Haar ingrijpen voorkwam dat de situatie nog schrijnender werd.
Terwijl Anita verloren achterbleef in Utrecht, zat de familie in Montfort, Limburg, met groeiende zorgen. Haar hoogbejaarde ouders wachtten tevergeefs op haar komst. Toen Anita niet opdook, probeerden ze contact te krijgen met het taxibedrijf.
Maar ondanks meerdere pogingen om Valys te bereiken, kregen ze geen gehoor. Voor de familie, die afhankelijk is van goed vervoer, was dat een uiterst frustrerende en angstige situatie. Het duurde uren voordat er uiteindelijk actie werd ondernomen.
Pas veel later werd er een vervangende taxi geregeld om Anita alsnog op te halen en terug naar Limburg te brengen. De buurtbewoonster die haar bijstond, is boos over de gang van zaken. “Eerst zou er om 17.15 uur een taxi komen. Die kwam niet. Uiteindelijk was het bijna 19.30 uur,” zegt ze.
Volgens haar kreeg de familie bovendien te horen dat er geen mogelijkheid was om een officiële klacht in te dienen. “Het was een onmenselijke situatie,” voegt ze eraan toe. Daarmee wordt opnieuw duidelijk hoe kwetsbaar mensen met een beperking zijn wanneer ze afhankelijk zijn van taxivervoer.
Het incident heeft niet alleen de familie van Anita diep geraakt, maar roept ook vragen op over de betrouwbaarheid van het taxibedrijf Valys. Wanneer een lichamelijk en verstandelijk beperkte passagier zomaar kilometers verderop wordt afgezet, zonder controle of ze veilig is aangekomen, stelt dat de werkwijze van het bedrijf ter discussie. Mensen als Anita zijn volledig afhankelijk van zorgvuldig vervoer en verdienen bescherming, geen nieuwe trauma’s.