Met de toenemende populariteit van elektrische voertuigen staan ook de regels rondom het gebruik ervan onder de loep. Vanaf 2025 zullen er nieuwe eisen gelden voor bestuurders die gebruikmaken van zwaardere elektrische voertuigen. Zelfs als je al in het bezit bent van een rijbewijs, is het belangrijk om te weten wat er verandert.
Elektrische voertuigen brengen niet alleen milieutechnische voordelen, maar ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo heeft de elektrische Mercedes G-klasse een indrukwekkend koppel van 1.164 Nm, maar kan deze geen trekhaak hebben. De reden? Het extra gewicht dat een aanhanger toevoegt, brengt het totaalgewicht boven de toegestane limieten. Dit probleem doet zich ook voor bij elektrische bestelbusjes, die door hun zware accu’s vaak aanzienlijk meer wegen dan dieselvarianten.
Met een standaard B-rijbewijs mag je maximaal 3.500 kilo aan totaalgewicht besturen. Dit betekent dat er minder laadvermogen overblijft bij elektrische voertuigen, omdat deze vaak zwaarder zijn dan hun fossiele tegenhangers. Voor ondernemers die willen overstappen naar elektrisch vervoer, kan dit een flinke belemmering zijn.
Tijdelijk gedoogbeleid tot juli 2025
Om de overgang naar elektrisch vervoer makkelijker te maken, heeft de overheid een tijdelijke regeling ingevoerd. Tot 1 juli 2025 mogen bestuurders met een B-rijbewijs elektrische voertuigen besturen met een totaalgewicht tot 4.250 kilo. Dit biedt ondernemers wat ademruimte, maar na deze datum wordt een aanvullende cursus verplicht voor het besturen van zwaardere elektrische voertuigen.
De cursus is bedoeld om bestuurders bewust te maken van de risico’s die gepaard gaan met zwaardere voertuigen, zoals een langere remweg en andere verkeersregels. Het programma omvat zowel een theoretisch als praktisch deel, maar er hoeft geen examen te worden afgelegd.
Verplichte cursus en de impact ervan
Vanaf juli 2025 is het volgen van de speciale cursus verplicht voor iedereen die een elektrische bus wil besturen met een toegestane massa boven de 3.500 kilo. Dit geldt zelfs als je voertuig niet volledig beladen is. Bijvoorbeeld: een elektrische bus die leeg 2.600 kilo weegt, maar een maximaal toegestane massa van 4.250 kilo heeft, valt ook onder deze regeling. De overheid benadrukt dat deze aanpassing nodig is om de verkeersveiligheid te waarborgen en de overstap naar duurzame mobiliteit te ondersteunen.
Wat verandert er precies?
- Tot 1 juli 2025: Met een B-rijbewijs mag je elektrische voertuigen tot 4.250 kilo besturen.
- Na 1 juli 2025: Voor voertuigen boven de 3.500 kilo is een aanvullende cursus verplicht.
- Cursusdetails: Het programma bestaat uit theorie- en praktijkonderdelen, zonder examen.
Deze nieuwe regels gelden uitsluitend voor voertuigen met een milieuvriendelijke aandrijflijn, zoals volledig elektrische bussen.
Ondersteuning van een duurzame transitie
De overheid ziet de nieuwe regels als een stap richting meer veiligheid en een vlottere transitie naar elektrisch vervoer. Ondernemers en particulieren die elektrische voertuigen gebruiken, worden aangespoord om zich op tijd voor te bereiden op deze veranderingen. De cursus is niet alleen verplicht, maar ook bedoeld om bestuurders meer inzicht te geven in de unieke eigenschappen van elektrische voertuigen.
De komende jaren zullen de aanpassingen in regelgeving een belangrijke rol spelen bij de verdere integratie van elektrisch vervoer in het dagelijks leven. Voor nu is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de wijzigingen en, indien nodig, tijdig stappen te ondernemen om aan de nieuwe eisen te voldoen.