Wat een feestelijk culinair weekend had moeten worden, eindigde voor veel bezoekers in frustratie en teleurstelling. Het door Miljuschka Witzenhausen georganiseerde DiscoDip-festival, dat afgelopen weekend plaatsvond in het Amsterdamse Bos, kreeg te maken met hevige kritiek.
De combinatie van aanhoudende regen, dure consumpties en een gebrekkige sfeer zorgde ervoor dat veel bezoekers al snel rechtsomkeert maakten. Op sociale media uiten mensen hun ongenoegen over wat zij beschrijven als een zwaar tegenvallend evenement.
Bezoekers keren massaal vroegtijdig huiswaarts
De reacties op Instagram en andere platforms zijn niet mals. Veel bezoekers zeggen nauwelijks een half uur op het terrein te zijn geweest voordat ze teleurgesteld afdropen. Een van hen schreef: “Wij stonden binnen dertig minuten weer buiten. Weinig bezoekers, geen sfeer. Foodtrucks en kraampjes waar gewoon niemand aanwezig was… Wij hadden ons er iets anders van voorgesteld.” Het beeld dat naar voren komt is dat van een leeg festivalterrein, waar regenbuien het plezier snel deden verdampen. De opkomst viel tegen en de beleving die was beloofd, bleef uit.
Hoge prijzen en gebrek aan voorzieningen wekken ergernis
Niet alleen het weer gooide roet in het eten. De prijzen van het aanbod vormden een belangrijk kritiekpunt onder bezoekers. Eén festivalganger schrijft: “11,50 voor een simpele hamburger die je in de regen moet opeten, vind ik niet normaal.” Dergelijke bedragen voor een basismaaltijd vielen slecht bij mensen die al €25 entree hadden betaald.
Daarbij was er nauwelijks mogelijkheid om beschut te zitten of droog te eten. Tafels en stoelen waren schaars en volgens bezoekers zelfs natgeregend. Het gebrek aan voorzieningen zorgde voor een ervaring die ver onder de verwachtingen bleef.
Verwachtingen hoog door aankondigingen en promotie
De aankondiging van het festival wekte bij velen hoge verwachtingen. Op het programma stonden onder meer een reuzenrad met toetjes, een ruim aanbod aan foodtrucks, culinaire workshops en een wijnproeverij. Wie Miljuschka volgde op sociale media, kreeg een beeld voorgeschoteld van een feestelijk foodparadijs.
– Tekst gaat verder onder de video –
De realiteit bleek echter anders. Foto’s op sociale media laten een drassig terrein zien en lege kraampjes waar nauwelijks activiteit was. Juist die kloof tussen aankondiging en uitvoering zorgt voor de boosheid die online geuit wordt.
Bezoekers noemen het een ‘geldklopperij’
De term ‘geldklopperij’ wordt herhaaldelijk genoemd in de commentaren. Eén van de festivalbezoekers zegt: “Waarom 25 euro entree om eten en drinken te kunnen kopen? Het slechte weer werkte uiteraard ook niet mee, maar ik had wel iets verwacht voor die 25 euro.
Iets goedkopere prijzen bij de foodtrucks bijvoorbeeld. Ik vind dit festival echt geldklopperij.” De kritiek richt zich daarmee niet alleen op de gebrekkige omstandigheden, maar ook op het verdienmodel van het evenement, waarbij je betaalt om vervolgens opnieuw te moeten betalen voor alles wat je nuttigt.
Geen inhoudelijke reactie van Miljuschka
Ondanks de stroom aan kritiek gaf Miljuschka zelf op Instagram juist een positief beeld van het festival. “DiscoDip dag 1! Wat een feest met het lekkerste eten en dansen tot in de laatste uurtjes,” schreef ze enthousiast bij een reeks foto’s.
Voor velen voelt deze boodschap als een wereld van verschil ten opzichte van hun eigen ervaring. Het juicekanaal Realityfbi meldde dat ze Miljuschka om een reactie hadden gevraagd, maar naar eigen zeggen zijn ze vervolgens geblokkeerd: “Ik hoopte op een reactie van Miljuschka, maar na mijn vragen blokkeerde ze dit kanaal.” Een publiek weerwoord op de klachten bleef dus uit.
Imago en vertrouwen op het spel
Voor iemand als Miljuschka, die jarenlang een reputatie heeft opgebouwd als foodexpert en tv-persoonlijkheid, is een festival als dit een belangrijk visitekaartje. Wanneer de beleving op locatie niet overeenkomt met wat wordt gecommuniceerd, kan dat gevolgen hebben voor haar imago en het vertrouwen van het publiek.
Zeker wanneer bezoekers zich niet gehoord voelen of hun kritiek genegeerd zien worden, blijft de schade niet alleen bij een mislukt weekend. De vraag is of een volgende editie nog op evenveel enthousiasme mag rekenen.