Het overlijden van Aad Klaris betekent het verlies van een creatieve kracht die jarenlang een stempel drukte op de Nederlandse muziekcultuur. Je kende zijn gezicht misschien niet, maar zijn melodieën zaten waarschijnlijk diep in je geheugen verankerd. Klaris overleed op 86-jarige leeftijd en liet een indrukwekkend oeuvre achter dat generaties met elkaar verbindt. Zijn werk, vooral voor Bassie & Adriaan, is voor velen onlosmakelijk verbonden met een jeugd vol verwondering, spanning en plezier.
Meer dan alleen een componist
Als componist, producer en tekstschrijver schreef Klaris honderden liedjes, waarvan een groot deel speciaal voor kinderen bedoeld was. Zijn grootste bijdrage leverde hij aan het iconische duo Bassie & Adriaan, waarvoor hij maar liefst 228 nummers componeerde.
Die herkenbare tunes — van het opzwepende introlied tot de muzikale begeleiding bij achtervolgingen — vormen het kloppend hart van de afleveringen. Door zijn werk kregen de verhalen kleur, spanning en emotie, zonder dat hij zelf ooit het podium betrad.
Trots op zijn werk, zonder arrogantie
In een interview met het Algemeen Dagblad sprak Klaris met gepaste trots over zijn muzikale nalatenschap. “Hoe je het ook wendt of keert, het intellectuele eigendom van die liedjes is van mij.” Die uitspraak, die nu opnieuw gedeeld wordt, typeert zijn houding: nuchter, zelfbewust en bescheiden.
Hij had geen behoefte aan roem, maar wist wel precies hoeveel zijn muziek betekende voor het publiek — jong én oud. Zijn kracht lag in zijn vermogen om verhalen muzikaal te versterken, zonder zichzelf naar voren te schuiven.
Van kinderliedjes tot kroegkrakers
Hoewel Klaris vooral herinnerd wordt als de vaste componist van Bassie & Adriaan, reikte zijn muzikale invloed veel verder. Hij werkte achter de schermen mee aan grote hits zoals ’t Is moeilijk bescheiden te blijven van Peter Blanker en Vuile huichelaar van Renée de Haan.
Ook schreef hij muziek voor Keetje Tippel, gezongen door de Zangeres Zonder Naam. Met zijn carnavalslied Verrek, zeg kerel, ben jij ’t?, dat hij in 1983 uitbracht onder het pseudoniem Lodewijck van Avezaath, bewees hij bovendien dat hij ook het cafépubliek wist te raken.
Een neus voor talent
Klaris had niet alleen een feilloos gevoel voor melodie, maar ook voor aanstormend talent. In de jaren zeventig ontdekte hij de band Teach-In, die Nederland later glorieus vertegenwoordigde op het Eurovisiesongfestival. Met Ding-a-dong schreef de groep geschiedenis.
Het is slechts één van de vele momenten waarop Klaris invloed had zonder op de voorgrond te treden. Hij werkte het liefst vanuit de luwte, waar hij in alle rust zijn creativiteit kon laten spreken.
De muziek achter de magie
Wat Bassie & Adriaan voor jou wellicht zo onvergetelijk maakte, is voor een groot deel te danken aan Aad Klaris. De spanning in de achtervolgingen, de vrolijkheid bij de introscènes en de herkenbare melodieën bij elke aflevering: ze kwamen uit zijn hoofd en hart.
Zijn muziek werd een onlosmakelijk deel van het DNA van het programma. Zonder zijn bijdragen hadden de avonturen van de clown en acrobaat nooit dezelfde betovering gehad.
Donkere wolken boven het duo
Terwijl we afscheid nemen van Klaris, komt er ook zorgwekkend nieuws over een ander lid van het legendarische duo. Bas van Toor, die jarenlang als clown Bassie optrad, kampt met ernstige gezondheidsproblemen.
Na een mislukte operatie raakte hij deels verlamd. Zijn broer Aad van Toor, beter bekend als Adriaan, uitte onlangs openlijk zijn zorgen. “Slechter dan het nu met hem gaat, wordt het niet,” verklaarde hij. De kans dat Bassie zijn verjaardag in september nog haalt, wordt door zijn familie klein geacht.
Muzikaal erfgoed dat blijft voortleven
Ondanks het verdriet rond het heengaan van Aad Klaris en de benarde situatie van Bassie, leeft hun gezamenlijke nalatenschap voort. Zijn composities worden nog steeds beluisterd via YouTube, dvd-uitgaven en nostalgische compilaties.
Iedere keer dat iemand onbewust “Hallo vriendjes en vriendinnetjes” neuriet, klinkt er een klein eerbetoon aan de man die muziek gaf aan een jeugd vol fantasie. Klaris mag dan zijn overleden, zijn werk blijft klinken — nu en in de toekomst.