Evert Santegoeds, een van de meest prominente figuren in de Nederlandse entertainmentjournalistiek, heeft met zijn scherpe pen en unieke verhalen de showbizzwereld decennialang gevolgd. Als hoofdredacteur van Privé en een vertrouwd gezicht bij De Telegraaf heeft hij talloze primeurs en opmerkelijke onthullingen op zijn naam staan. Ondanks de titel ‘roddelkoning’, draagt hij zijn vak met trots en blijft hij ook op zijn 63e een cruciale speler in de media.
De indrukwekkende loopbaan van Santegoeds begon op jonge leeftijd, zonder journalistieke diploma’s maar met een ontembare drive. Op zijn achttiende kreeg hij via Jos Brink een kans bij Henk van der Meijden, destijds het boegbeeld van de entertainmentjournalistiek. “Je werd gewoon in het diepe gegooid,” herinnert Evert zich. Het bleek een gouden kans, want zijn directe en nieuwsgierige aanpak maakte hem snel onmisbaar in het vak.
Zijn allereerste grote primeur was de zwangerschap van Renée Soutendijk, een nieuwsfeit dat hij nooit zal vergeten. Inmiddels heeft hij meer dan veertig jaar ervaring en blijft hij de showbizzwereld met een kritisch oog volgen. Hij zag de industrie transformeren van intieme interviews en glamourfotografie tot een digitaal tijdperk vol juicekanalen en sociale media.
De gouden jaren van de roddeljournalistiek
Evert blikt met nostalgie terug op de jaren tachtig, een tijd waarin de band tussen beroemdheden en journalisten veel directer was. “Als je als artiest succes wilde, stond je met je gezin in de Privé,” vertelt hij. Rode loper-evenementen waren dé plekken waar verslaggevers en sterren elkaar ontmoetten. “Het waren echte glamourmomenten.”
Met grootheden als John Kraaijkamp senior, Adèle Bloemendaal en Rijk de Gooijer deelde Santegoeds verhalen die de tijd hebben doorstaan. Hij herinnert zich hoe Adèle alles stillegde wanneer ze op het Leidseplein verscheen en hoe Kraaijkamp met een grap een lift vol mensen in Brazilië aan het lachen kreeg. “Dit zijn momenten die je nooit vergeet.”
Onvergetelijke ontmoetingen en botsingen
Niet alle interacties verliepen vlekkeloos. Zijn relatie met Rijk de Gooijer kende een hoog oplopende ruzie, al werd deze uiteindelijk bijgelegd. Maar niet elk conflict is zo eenvoudig op te lossen. “Als ik Rachel Hazes tegenkom, probeert ze me waarschijnlijk omver te rijden,” zegt Evert met een knipoog. De Hazes-familie is een onuitputtelijke bron van nieuws, van André Hazes jr.’s turbulente liefdesleven tot Rachel’s juridische gevechten. Santegoeds’ onthulling dat Rachel niet als erfgename in het testament van André Hazes senior stond, was een van zijn meest spraakmakende scoops.
Het digitale tijdperk heeft het werk van entertainmentjournalisten flink veranderd. Met sterren die hun eigen verhalen delen via platforms zoals Instagram en de opkomst van juicekanalen, is de concurrentie heviger dan ooit. Toch blijft Evert relevant door zijn uitgebreide netwerk en journalistieke integriteit. “Het onderhouden van contacten kost de meeste tijd,” legt hij uit. Zijn opgebouwde relaties en ervaring maken het verschil in een wereld waarin snelheid en sensatie soms boven kwaliteit staan.
Privéleven en werk in balans
Ondanks zijn drukke schema, dat gevuld is met telefoontjes, podcasts en optredens bij Shownieuws, vindt Evert altijd tijd voor zijn man Robert. “Tijdens vakanties begint het na twee weken alweer te kriebelen,” geeft hij toe. Zijn liefde voor het vak is nog steeds onverminderd groot. “Zolang ik die drive voel, blijf ik doorgaan.”
Met een indrukwekkende carrière vol primeurs, anekdotes en scherpe analyses blijft Evert Santegoeds een toonaangevende figuur in de entertainmentwereld. Zijn verhalen, zowel grappig als onthullend, blijven de aandacht trekken. In een snel veranderende mediawereld bewijst Evert keer op keer dat vakmanschap en passie het verschil maken.