Illya, de charmante deelnemer van B&B Vol Liefde, komt in het populaire tv-programma over als een rustige en bescheiden man. Zijn deelname wekt sympathie op bij de kijkers, maar buiten beeld klinkt een heel ander geluid. Meerdere voormalige klanten uit Nederland doen nu hun verhaal over hun ervaringen met Illya, die jarenlang actief was in de kachelhandel voordat hij naar Frankrijk vertrok. Wat begon als een ogenschijnlijk betrouwbare vakman, eindigde voor sommige klanten in frustratie, teleurstelling en onafgemaakte werkzaamheden.
Een plotseling vertrek en openstaande klussen
In 2021 vertrok Illya samen met zijn toenmalige partner vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar het Franse platteland om daar een nieuw leven op te bouwen. Zijn oude leven in Nederland liet hij echter niet helemaal netjes achter, zo blijkt uit getuigenissen van mensen die met hem samenwerkten.
Eén van hen is Brigitte van Campen. Zij zegt een van de gedupeerden te zijn die achterbleef met een onafgewerkte gashaard en geen contact meer met hem kreeg toen hij eenmaal vertrokken was.
“Als ik Illya belde, nam hij niet op. Toen ik het met een ander telefoonnummer probeerde, nam hij het wél op. Ik heb toen netjes gezegd dat hij zeer onprofessioneel te werk gaat. Uiteindelijk hebben twee werknemers van hem de gashaard een half jaar later alsnog geïnstalleerd. Dus wij hadden geluk. Diverse andere klanten bleven wel met onafgewerkte gashaarden zitten.”
De bewering van Brigitte suggereert dat Illya, ondanks zijn publieke imago, niet alle verplichtingen als ondernemer naar behoren heeft nagekomen. Dat anderen nog steeds wachten op hun gashaard of zijn achtergelaten met onafgemaakte installaties, versterkt het beeld van een onvoltooide afwikkeling.
Meer verhalen van ontevreden klanten
Ook Marina de Jonge kwam in aanraking met Illya’s bedrijf. Ze vertelt dat ze vijf jaar geleden op zoek waren naar een nieuwe houtkachel en bij hem uitkwamen. Ze hadden er vertrouwen in dat alles goed zou verlopen nadat Illya zelf was langsgekomen om de situatie op te meten. De afspraak was dat de installatie in september zou plaatsvinden. Daarna bleef het echter stil.
“Wij waren vijf jaar geleden op zoek naar een houtkachel en kwamen uit bij het bedrijf van Illya. We hebben bij hem een houtkachel uitgekozen, maakten de afspraak dat hij langs zou komen om de boel even op te meten. Nadat hij alles had hij dat had gedaan, beloofde hij dat de kachel in september zou worden geplaatst. Maar we hoorden niets meer van hem.
Bellen met Illya wierp geen vruchten af, hij nam niet op. Toen we naar zijn bedrijf reden, bleek het pand leeg te staan. Gelukkig hadden wij geen aanbetaling gedaan, maar we moesten wel op zoek naar een nieuwe kachel.”
De frustratie was groot toen het bedrijf onbereikbaar bleek. Marina spreekt van opluchting dat zij geen geld hadden overgemaakt, maar het vertrouwen was volledig verdwenen. Wat haar betreft was het hoofdstuk gesloten, totdat Illya maanden later ineens weer contact zocht.
Koude douche bij onverwacht telefoontje
In februari – ruim nadat ze al een andere oplossing had gevonden – belde Illya ineens op met het bericht dat de kachel alsnog geplaatst kon worden. De reactie van Marina was duidelijk. Ze wilde geen zaken meer doen met iemand die zich zonder uitleg uit de voeten had gemaakt.
“In februari werden we vanuit het niets door Illya gebeld, dat de kachel geplaatst kon worden. Ik heb toen aangegeven dat dat niet meer nodig was en sprak er schande van dat hij met de noorderzon naar Frankrijk was vertrokken. Oh, oké, zei hij toen. Doeg. En hij hing op. Hij wekte de indruk dat het hem allemaal niets kon schelen”, aldus Marina tot slot.
De nonchalante afsluiting van het gesprek heeft bij Marina een bittere nasmaak achtergelaten. Het versterkt het beeld dat hij zijn verantwoordelijkheden niet serieus nam, ondanks de impact op zijn klanten.
Van installateur tot televisiepersoonlijkheid
De verhalen van Brigitte en Marina schetsen een ander beeld van de man die in B&B Vol Liefde op zoek is naar romantiek. Terwijl kijkers hem leren kennen als een hoffelijke kasteelheer in Frankrijk, herinneren sommigen hem als een ondernemer die zijn klanten teleurstelde en zijn verplichtingen niet nakwam.
De kloof tussen zijn publieke persona en zijn verleden roept vragen op over hoe oprecht het beeld is dat van hem op televisie wordt geschetst.