Maxime Meiland ligt opnieuw onder een vergrootglas. De openlijke kritiek van RTL Boulevard-columnist Rob Goossens zorgt voor stevige opschudding binnen de bekende televisiefamilie. Zijn uitspraken zijn onverbloemd en raken Maxime recht in het hart van haar publieke bestaan.
Al jaren maakt zij deel uit van het succesvolle Chateau Meiland, maar volgens Goossens is haar rol uitgespeeld. Zijn scherpe column stelt dat Maxime te weinig inhoud en charisma biedt om een blijvende waarde te hebben in het programma. Daarbij lijkt ook zender SBS 6 zich volgens hem achter de schermen te roeren met een duidelijke koerswijziging.
Minder zendtijd voor Maxime en Montana
Volgens Rob Goossens is het geen toeval dat Maxime steeds minder in beeld verschijnt. Hij suggereert dat SBS 6 actief probeert haar zendtijd terug te dringen. Ook haar zus Montana zou slachtoffer zijn van deze koerswijziging. In zijn column stelt hij dat de zender bewust zoekt naar alternatieven binnen de familie om het programma fris en aantrekkelijk te houden. Goossens zegt daarover: “Martien zal stiekem toch ook aanvoelen dat er achter de schermen alles aan wordt gedaan om de zendtijd van de rest van zijn familie tot een minimum te beperken?”
De premiere van het nieuwe seizoen bevestigt die indruk. Daarin zie je Martien samen met zijn broer op pad – een opvallende keuze die lijkt in te spelen op de behoefte aan vernieuwing. De reacties van kijkers waren overwegend positief, terwijl de afwezigheid van Maxime en Erica nauwelijks werd opgemerkt. Voor Goossens is dit veelzeggend en een signaal dat het publiek klaar lijkt voor een andere samenstelling.
De introductie van Martiens broer als nieuw gezicht in de show lijkt niet zomaar gekozen. De producenten lijken hiermee bewust het programma een andere draai te geven. Waar voorheen de dynamiek draaide om Martien, Erica en hun dochters, ligt de nadruk nu op nieuwe combinaties. De positieve kijkcijfers en reacties op social media bevestigen dat deze aanpak goed valt bij het publiek.
Voor Maxime en Montana is dit volgens Goossens een duidelijk signaal. Hun rol binnen de show wordt kleiner, terwijl er ruimte wordt gemaakt voor anderen. Dat lijkt in te gaan tegen het oorspronkelijke idee achter Chateau Meiland, waarin het hele gezin centraal stond. SBS 6 kiest nu liever voor inhoud en variatie dan voor de vaste formule met de hele familie.
Geen succes met spin-off Chateau VIPS
Goossens blikt in zijn column ook terug op het korte bestaan van Chateau Meiland VIPS, een spin-off waarin bekende Nederlanders werden geïnterviewd door de familie. Die poging om het programma nieuw leven in te blazen liep volgens hem spaak door het gebrek aan gesprekstechniek van Maxime en Montana. “Zodat de familie zelf minder in beeld hoefde te komen. Dat had goed kunnen uitpakken, ware het niet dat Maxime te dom en Montana te saai bleek om een onderhoudend gesprek te voeren met de gasten.”
Deze harde woorden laten weinig ruimte voor nuance. Volgens de columnist is de inzet van onbekende gasten of familieleden die wél iets toevoegen dan ook een logische stap voor SBS 6. “De boodschap van SBS 6 wordt daarmee wel héél duidelijk: liever een anonieme bloementeler naast Martien dan nog langer Maxime of Montana op de buis.”
Is het tv-avontuur voor de zussen voorbij?
Het lijkt erop dat het televisiepubliek voorlopig afscheid moet nemen van Maxime en Montana. Rob Goossens is er duidelijk over: hun tijd op televisie loopt ten einde. Zijn analyse is onverbiddelijk. “En daarmee lijkt, na jaren parasiteren op het succes van Martien, het doek langzaam te vallen voor de Meiland-vrouwen. (…) Dat moet pijn doen voor de man die zijn eigen tv-succes de afgelopen jaren als een werkgelegenheidsproject gebruikt voor zijn naaste familieleden.”
De uitspraak dat Martien zijn familieleden “parasieten” noemt, valt rauw. Het tast het beeld aan van een hechte familie die samen een mediacarrière heeft opgebouwd. Goossens zet die dynamiek in een ander licht: volgens hem draait het succes volledig om Martien en is de rest slechts meeliftend. Daarmee werpt hij een schaduw over het vertrouwde beeld van de Meilandjes als team.
Maxime bekritiseerd om haar privékeuzes
Niet alleen haar televisieoptreden ligt onder vuur. Ook Maximes privéleven en financiële beslissingen moeten het ontgelden. Volgens Goossens is haar overmoed kenmerkend. Hij stelt: “Voor Maxime zal dat heel pijnlijk zijn, want die meid is nu 29 en kan nog steeds niet op eigen benen staan.” De uitspraak is hard en persoonlijk, en toont hoe weinig vertrouwen hij heeft in haar zelfstandigheid.
Als voorbeeld haalt hij een vastgoedbeslissing aan. Twee jaar geleden sloot Maxime een miljoenenhypotheek af voor een woning, ondanks haar afhankelijke positie binnen het mediabedrijf van haar vader. “Ondanks haar afhankelijkheid van de populariteit van haar vader, sloot ze twee jaar geleden een miljoenenhypotheek af van een huis dat ze inmiddels – gelukkig – weer verkocht heeft.” Volgens Goossens wijst dit op overschatting van haar positie, zowel financieel als professioneel.
Martien als spil van het geheel
Tot slot stelt Goossens de cruciale vraag: hoe lang blijft Martien zijn dochters nog ondersteunen? In zijn slotzin is hij allesbehalve mild. “Hoelang houdt Martien nog vol voor hij zijn vrouwen definitief aan de voedselbank overlevert?” Deze opmerking vat de harde toon van zijn betoog samen. Hij twijfelt niet alleen aan het talent van Maxime en Montana, maar ook aan hun toekomst buiten de schaduw van hun vader.
Of deze analyse de toekomst van de familie op televisie daadwerkelijk beïnvloedt, is nog onzeker. Maar één ding is duidelijk: de rol van Maxime Meiland ligt onder vuur. Haar bijdrage aan het programma wordt steeds kritischer bekeken, terwijl de zender en het publiek lijken te verlangen naar een nieuwe koers.