Hij was jarenlang een vaste waarde op de Nederlandse televisie. Henny Huisman, de man achter kijkcijferhits als De Mini-playbackshow en De Soundmixshow, stond ooit symbool voor gezelligheid en familie-entertainment op de zondagavond. Zijn ontwapenende charme, gevoel voor show en warme presentatie maakten hem tot een van de populairste gezichten van het scherm. Maar tegenwoordig is het opvallend stil rond Huisman.
Niet alleen voor zijn trouwe fans is dat pijnlijk, ook voor hemzelf is het een bron van verbazing en verdriet. Want ideeën heeft hij nog genoeg — maar niemand lijkt te luisteren.
“Ik begrijp er helemaal niks van”
In april 2019 sprak Huisman openhartig met AD Magazine over zijn plotselinge afwezigheid in televisieland. “Ik begrijp er helemaal niks van,” zei hij toen hij reflecteerde op de afgelopen jaren. Ondanks zijn indrukwekkende staat van dienst kreeg hij geen enkele uitnodiging meer voor televisieprojecten. Samen met zijn vriend Wim Groeneveld startte hij een bedrijfje om nieuwe tv-formats te ontwikkelen.
“Ik kan niet stoppen met denken over formats,” vertelde hij. “Alleen komen we op het Mediapark niet meer aan de bak, we worden niet eens meer uitgenodigd voor een kopje koffie om een idee te pitchen,” aldus Huisman. Volgens hem leeft daar het idee dat hij slechts “die vent van vroeger is die een paar enorme knallers had, maar nu niet meer serieus genomen hoeft te worden.”
Van succesformules naar radiostilte
Zijn laatste grote tv-klus dateert alweer van 2007 tot 2009, toen hij bij de EO het programma Korenslag presenteerde. De samenwerking met de omroep eindigde abrupt na een opmerking die binnen de EO slecht viel. In een interview zei hij: “We hadden plattelandsvrouwen, maar ook het Groninger homostudentenkoor Zangzaad. Of eigenlijk niet, dat mocht dan weer niet van de EO.
En toen ik vlak daarna in een interview zei dat ongeveer één op de tien mannen homoseksueel is, dus dat er tussen Jezus’ twaalf apostelen zeer waarschijnlijk ook wel een homo gezeten heeft, kon ik helemaal inpakken bij de EO.” Die uitspraak leidde tot spanningen met de omroep en betekende het begin van een lange periode zonder zichtbare tv-projecten.
Af en toe flitst zijn naam nog voorbij
Hoewel hij zelden meer op televisie verschijnt, laat Huisman af en toe van zich horen. Zo sprak hij in het programma Adieu God? openhartig over zijn geloof en persoonlijke ervaringen. Ook zijn gezondheid haalde het nieuws. In 2020 kreeg hij te maken met prostaatkanker, een diagnose waar hij publiekelijk eerlijk over was.
Gelukkig herstelde hij goed, maar een echte rentree bleef uit. In een interview met Story in 2021 liet hij weten dat hij het rustiger aan doet, maar nog altijd bruisend vol ideeën zit. “Ik ben creatief genoeg en heb formats liggen, maar niemand lijkt geïnteresseerd. Dat doet toch wel wat met je.”
Medialandschap dat drastisch veranderde
Een verklaring voor zijn afwezigheid ligt mogelijk in de manier waarop de televisie-industrie is veranderd. Waar vroeger ruimte was voor oprechte, warme programma’s met een menselijke insteek, draait het nu steeds vaker om snelle formats en jonge gezichten.
Streamingdiensten en reality-tv hebben traditionele familiezenders verdrongen. Producenten kiezen voor flitsend, hip en digitaal, en minder vaak voor vertrouwde gezichten zoals Huisman. Die nieuwe richting sluit niet altijd aan op de stijl en toon die hij jarenlang succesvol wist te brengen.
Rustiger leven in Twijzelerheide
Tegenwoordig woont Huisman in het Friese Twijzelerheide, waar hij een rustiger bestaan leidt. Hij duikt af en toe nog op in een regionaal interview of op sociale media, maar landelijke media-optredens blijven schaars. Toch leeft hij nog altijd voort in de herinnering van een generatie die met zijn programma’s opgroeide.
Zijn stijl van presenteren — open, oprecht en zonder poespas — lijkt in het huidige tv-landschap te zijn verdwenen. En dat is iets wat niet alleen hij, maar ook veel kijkers jammer vinden.
Waarom zien we hem niet meer terug op televisie?
Henny Huisman mag dan fysiek van het scherm verdwenen zijn, zijn invloed en herinneringen leven voort. Toch blijft het pijnlijk dat iemand met zijn ervaring en creativiteit geen kans meer krijgt om een idee te pitchen, laat staan een programma te maken.
Want of je nu fan was van De Mini-playbackshow of simpelweg hield van zijn stijl: de vraag blijft hangen. Waarom is er geen plek meer voor een tv-persoonlijkheid die nog altijd zoveel te bieden heeft?