Peter (39) besloot onlangs zijn kinderen van school te halen nadat hun basisschool aankondigde genderneutrale toiletten in te voeren. Hij voelt zich gedwongen deze ingrijpende stap te zetten, ondanks de sociale en onderwijsgerelateerde gevolgen voor zijn kinderen.
Peter ziet het als een kwestie van grenzen trekken en het beschermen van het welzijn en comfort van zijn kinderen. “Het gaat hier om hun veiligheid en het recht om zich prettig te voelen op school,” vertelt hij.
Peter zag zichzelf altijd als een open en redelijk persoon, iemand die ruimte laat voor anderen om hun eigen keuzes te maken. Hij steunde initiatieven rond inclusiviteit, zolang deze geen directe invloed hadden op zijn gezin.
Toen zijn kinderen thuiskwamen met een brief van de school, waarin stond dat de toiletten voortaan genderneutraal zouden zijn, werd dit voor Peter een breekpunt. “Er was een grens overschreden,” legt hij uit. Hij voelde dat hij niet zomaar kon toekijken zonder in actie te komen.
De school legde in de brief uit dat de genderneutrale toiletten zouden bijdragen aan een inclusieve en veilige omgeving. Maar voor Peter en zijn gezin riep dit vooral vragen op over comfort en privacy. Zijn kinderen, van acht en tien jaar oud, begrepen de beslissing niet volledig.
Vooral zijn dochter voelde zich ongemakkelijk bij het idee dat jongens nu dezelfde toiletruimte zouden gebruiken. “Ze vertelde me dat ze zich niet prettig voelde bij het idee dat jongens haar zouden kunnen zien binnenkomen of horen,” deelt Peter bezorgd.
Peter besloot zijn bezorgdheid aan de schoolleiding voor te leggen en te vragen om alternatieve oplossingen. Tot zijn teleurstelling bleek de beslissing al definitief, en er was geen ruimte voor verdere discussie of compromis.
De school stond vast in haar beslissing, waardoor Peter voelde dat zijn zorgen niet gehoord werden. “Voor mij was dit het moment om in te grijpen,” zegt Peter. Het idee om zijn kinderen dagelijks naar een plek te sturen waar ze zich onprettig voelden, vond hij onacceptabel.
De beslissing om zijn kinderen van school te halen was moeilijk en heeft grote gevolgen voor hun sociale leven en onderwijs. Toch weegt voor Peter het comfort en de veiligheid van zijn kinderen zwaarder. Samen met zijn vrouw heeft hij besloten om voorlopig thuisonderwijs te geven, terwijl ze naarstig zoeken naar een andere school.
De zoektocht blijkt echter ingewikkeld, want veel scholen in de regio voeren soortgelijke veranderingen door. Dit beperkt de opties aanzienlijk en maakt de keuze voor een nieuwe school niet eenvoudig.
Peter begrijpt dat zijn beslissing niet door iedereen wordt begrepen en zelfs weerstand oproept. Hij krijgt kritiek van mensen die zijn actie als overdreven en ouderwets beschouwen. Voor Peter draait het echter niet om ideologie of verouderde normen. “Het gaat om mijn kinderen en hun welzijn,” benadrukt hij.
Hij wil gewoon dat zijn kinderen naar school kunnen gaan zonder zich zorgen te hoeven maken over het gebruik van de toiletten. Ondanks de kritiek blijft Peter trouw aan zijn beslissing en neemt hij de titel van ‘boze ouder’ voor lief.