Wanneer je na het afrekenen in de supermarkt nog een blik werpt op je kassabon, verwacht je dat de bedragen kloppen. Toch blijkt dit vaak niet het geval. Uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond komt naar voren dat supermarkten nog altijd structureel fouten maken. Voor jou als klant kan dit betekenen dat je ongemerkt meer betaalt dan nodig is.
Onderzoek toont aan dat fouten veel voorkomen
De Consumentenbond onderzoekt al jaren de juistheid van kassabonnen bij verschillende ketens. Uit het meest recente onderzoek van mei 2025 blijkt dat gemiddeld dertien procent van de producten verkeerd geprijsd wordt.
Dat betekent dat bij één op de acht artikelen het bedrag op de bon niet overeenkomt met de prijs in de winkel. Voor consumenten stapelen zulke verschillen zich ongemerkt op, met soms forse gevolgen voor hun boodschappenbudget.
Grote ketens onder druk gezet
Omdat de fouten hardnekkig bleken, riep de Consumentenbond grote ketens zoals Albert Heijn, Jumbo en Plus eerder dit jaar ter verantwoording. Tegen Albert Heijn werd zelfs een rechtszaak aangespannen. Inmiddels hebben de grote ketens beterschap beloofd en verbetermaatregelen ingevoerd. Toch zijn de problemen daarmee niet verdwenen. Bij kleinere en regionale supermarkten worden nog steeds opvallend veel fouten geconstateerd.
Regionale ketens presteren wisselend
Uit een steekproef bij zes regionale ketens bleek dat vooral bij Hoogvliet veel misging: daar was 22 procent van de gecontroleerde producten fout geprijsd. Daarmee spant de keten de kroon als het gaat om onnauwkeurigheden.
Supermarkt Poiesz, met vestigingen voornamelijk in Noord-Nederland, deed het met negen procent fouten aanzienlijk beter, maar ook daar blijven klanten risico lopen. Volgens de Consumentenbond worden alle ketens de komende periode streng gecontroleerd om te voorkomen dat klanten structureel te veel betalen.
Waar gaat het vaak mis?
De fouten ontstaan op verschillende manieren. Zo komt het regelmatig voor dat aanbiedingen niet op de kassabon worden verwerkt of dat kortingsstickers niet worden meegenomen. Ook dubbele scans, waarbij een product onbedoeld twee keer wordt aangeslagen, zorgen voor een hoger totaalbedrag.
Verder blijken actiecodes regelmatig te ontbreken en worden producten soms met verkeerde volumes of prijzen ingevoerd. Voor jou als klant betekent dit dat de rekening onnodig oploopt.
Adviezen van de Consumentenbond
Om te voorkomen dat je onnodig geld kwijtraakt, adviseert de Consumentenbond om je kassabon altijd goed te controleren voordat je de winkel verlaat. Een foto maken van prijskaartjes bij aanbiedingen kan later helpen om je gelijk te halen aan de servicebalie.
Wees niet bang om assertief te zijn: vraag altijd om uitleg wanneer bedragen niet kloppen en vraag het verschil terug. Daarnaast is het raadzaam om fouten te melden bij de klantenservice of bedrijfsleider. Zo help je ook andere klanten.
Belang voor consumenten
Voor consumenten is het controleren van de kassabon belangrijker dan ooit, zeker nu de boodschappenprijzen hoog zijn. Een fout van enkele euro’s lijkt klein, maar wie dit wekelijks overkomt, betaalt op jaarbasis een flink bedrag te veel. Het controleren van je bon is daarmee niet alleen een kwestie van nauwkeurigheid, maar ook van financiële zelfbescherming.
Toekomstige maatregelen
De Consumentenbond benadrukt dat supermarkten verantwoordelijk zijn voor eerlijke prijzen, maar dat de klant zelf alert moet blijven. Alleen door het signaleren en melden van fouten kan er druk worden gezet op ketens om structureel verbeteringen door te voeren. Het blijft afwachten of kleinere ketens hun belofte nakomen en daadwerkelijk stoppen met deze onnauwkeurigheden.