Een bezoekje aan de supermarkt lijkt misschien eenvoudig, maar achter de schappen schuilt een wereld van slimme marketingtrucs en geniepige aanpassingen. Fabrikanten en supermarkten doen er alles aan om jouw portemonnee te legen, terwijl jij denkt een goede deal te scoren. Van kleinere verpakkingen tot aangepaste recepten: de Consumentenbond luidt de noodklok over deze praktijken. En eerlijk? Het voelt alsof we allemaal een beetje worden uitgeknepen.
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bij een kwart van de 600 onderzochte producten de samenstelling is aangepast. Neem bijvoorbeeld de lekkerbekjes van Albert Heijn. Vijf jaar geleden bestond dit product nog voor 66 procent uit vis, maar nu is dat gedaald naar iets meer dan de helft. Volgens de fabrikant is het paneermeel nu de smaakmaker. Een opmerkelijke verklaring, die vraagtekens oproept.
Ook bij Plus zien we creatieve aanpassingen. Hun bosvruchtensiroop bevatte ooit 19 procent bosvruchten, maar dat percentage is nu gereduceerd tot slechts 6 procent. Blijkbaar is een vleugje aroma voldoende om consumenten tevreden te stellen. Het lijkt erop dat fabrikanten onze smaakpapillen flink onderschatten.
Prijsstijgingen zonder verbeterde kwaliteit
Je zou verwachten dat een lagere kwaliteit gepaard gaat met een lagere prijs, maar in de praktijk is het vaak andersom. Neem Bertolli vloeibaar: dit product bevat nu nog maar 7 procent olijfolie, terwijl dat vroeger 20 procent was. Toch is de prijs niet gedaald, maar juist gestegen. Fabrikanten lijken ervan uit te gaan dat consumenten niet te veel aandacht besteden aan etiketten.
Supermarkten verdedigen deze aanpassingen met opmerkelijke argumenten. Plus stelt bijvoorbeeld dat consumenten vooral het aroma van hun siroop proeven, en dat het lagere bosvruchtgehalte daarom niet uitmaakt. Het is een uitleg die vragen oproept over transparantie en eerlijkheid.
Waarom de consument de dupe is
Volgens de Consumentenbond zijn deze aanpassingen allesbehalve transparant. Hoewel de ingrediëntenlijst op het etiket staat, heeft de gemiddelde consument geen idee hoe het product vroeger smaakte. Joyce Donat van de Consumentenbond benadrukt: “Als een product echt verbeterd is, zou dat groot op de verpakking staan. Dat is nu niet het geval.”
Het probleem is dat veel consumenten al moeite hebben om rond te komen. Deze misleidingen maken het alleen maar erger. Supermarkten en fabrikanten besparen op dure ingrediënten, terwijl ze hun prijzen niet aanpassen. Zo verdienen ze meer, terwijl de klant steeds minder krijgt.
Zijn wij pionnen in hun winstspel?
Het lijkt erop dat fabrikanten en supermarkten ons zien als pionnen in hun spel om meer winst te maken. Terwijl ze besparen op ingrediënten, moeten wij de volle prijs blijven betalen. Het is een slimme, maar frustrerende strategie. Misschien wordt het tijd om onze boodschappentas vol gezonde argwaan te stoppen en de etiketten nog beter te lezen.
Een andere optie is om vaker zelf te koken met verse ingrediënten. Dan weet je tenminste zeker dat je vis écht vis is, en dat je bosvruchtensiroop ook daadwerkelijk bosvruchten bevat.
Wat vind jij van deze trucs in de supermarkt? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.